Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pelkosenniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 17.08.2023/Pykälä 281



 

Lappi-brändi 2.0 - Vahvalla ja monipuolisella brändillä ratkaisuja Lapin haasteisiin -hanke 2024-2026 / Kuntasitoumuspyyntö

 

Kunnanhallitus 17.08.2023 § 281  

197/07.02.01/2023  

 

 

 

Lapin liitto pyytää kuntien sitoumusta Lappi-brändi 2.0 - Vahvalla ja monipuolisella brändillä ratkaisuja Lapin haasteisiin -hankkeeseen osallistumiseen. Kolmevuotisella maakunnalle strategisesti keskeisellä Lappi-brändi 2.0 -hankkeella luodaan sisältöä yhteisen brändityön linjausten (ml. House of Lapland Oy:n) uudistamisen tueksi. Hankkeella testataan Lapin olemassa olevaa aluebrändiä, päivitetään Lappi-brändi ja jalkautetaan päivitettyä aluebrändiä ja parannetaan toimijoiden brändiosaamista. Pitkän aikavälin tavoitteena hankkeella on kaikkia lappilaisia tahoja hyödyttävä Lapin tunnettuuden, veto- ja pitovoiman, elinvoiman ja hyvinvoinnin kasvattaminen. Lappilaisen brändikuvan monipuolistamisella tuetaan myös Lapin viestinnän ja markkinoinnin painopistemuutosta ja siten vastataan muun muassa työvoimahaasteeseemme.

 

Hankkeeseen on haettu rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastosta (EAKR) kevään 2023 haussa. Rahoituspäätös saadaan viimeistään syksyllä 2023. EAKR voi rahoittaa hankkeesta 80 % ja 20 % tulee olla omavastuuosuutta kunnilta ja hankkeen toteuttajilta. Hankepartnereina Lapin liitolla on Lapin markkinointi- ja viestintätalo House of Lapland sekä Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan graafisen suunnittelun koulutusohjelma.

 

Lapin liiton hallitus hyväksyi Lappi-brändi 2.0 -hankkeen jättämisen rahoittajalle kokouksessaan maaliskuussa 2023. Lapin kuntajohtajat ovat vuosina 2021-2022 ilmaisseet Lapin aluebrändin kehittämisen olevan keskeistä ja sitoutuneet työhön. Lapin brändityöpajassa 2022 sekä Lapin brändi-pöydissä 2022 ja 2023 hanke on koettu koko Lapin brändityön kehittämisen kannalta keskeisimmäksi toimenpiteeksi.

 

Hankkeen päähakijana ja hallinnoijana toimii Lapin liitto. Hankkeen osatoteuttajia ovat Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan graafisen suunnittelun koulutusohjelma ja House of Lapland. Hankehakemus on lähetetty Lapin liiton EAKR-hakuun 5.4.2023. Hankkeen on määrä alkaa tammikuussa 2024 ja kestää joulukuuhun 2026.

 

Hankkeen kokonaisbudjetti kolmen vuoden aikana on noin 1,4 miljoonaa euroa. Tästä Lapin liiton osuus on 833 349 €, josta EU:n ja valtion tuki hankkeen aikana 666 679 € ja omarahoitus 166 670 €. Lapin liiton omarahoituksesta 53 576 € saadaan katettua viestintäpäällikön ja asiantuntijoiden työllä.

 

Lapin liiton rahoitusosuudesta kunnilta jää laskutettavaksi kolmen vuoden aikana yhteensä 113 094 €. Vuositasolla tämä tarkoittaa 37 698 € / vuosi, jaettuna Lapin kunnille kunnallis- ja yhteisövero-osuuksien mukaan. Pelkosenniemen kunnan maksuosuus on yhteensä 613 euroa jakautuen vuosille 2024-2026.

 

Esityslistan oheismateriaalina on Lapin liiton kuntasitoumuspyyntö, hankehakemus ja kuntien rahoitusosuudet -taulukko.

 

Kuntien vahvistus sitoutumista pyydetään toimittamaan viimeistään 31.8.2023 osoitteeseen: info@lapinliitto.fi ja jenni.lintula@lapinliitto.fi.

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, 040 157 7045

 

Esittelijä Kunnanjohtaja

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää, että
1) Pelkosenniemen kunta osallistuu Lappi-brändi 2.0 -hankkeeseen ja varaa talousarvioon kunnan maksuosuuden yhteensä 613 euroa vuosille 2024 - 2026
2) nimeää hankkeen yhteyshenkilöksi elinvoimajohtajan

 

Käsittely

 

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin. 

 

Tiedoksi info@lapinliitto.fi ja jenni.lintula@lapinliitto.fi

 elinvoimajohtaja

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.