Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pelkosenniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 21.09.2023/Pykälä 339


 

Markkinointiryhmä / tilannekatsaus ja kokoonpanon tarkistaminen

 

Kunnanhallitus 21.09.2023 § 339  

225/00.01.00/2023  

 

Khall 03.02.2022 § 42

Markkinointi on osa kunnan viestintää, jolla voidaan kertoa kunnan palveluista, erottautua muista kunnista ja luoda haluttua kuntakuvaa. Markkinointia voidaan toteuttaa kuntakohtaisesti, aluetasolla tai kansainvälisesti. Markkinointiviestinnällä voidaan vaikuttaa kunnan tunnettuuteen sekä kohderyhmän kiinnostukseen, harkintaan ja preferointiin. Markkinointi ja sen sisältö, kanavat ja keinot ovat laaja kokonaisuus, joka muodostuu sekä sanallisesta viestinnästä että esimerkiksi kunnan toiminnan muodossa: vastaako toiminta markkinoinnin sisällössä luotua mielikuvaa tai annettuja lupauksia.

 

Markkinointia tehdään yhdessä monen toimijan, kuten kunnan luottamushenkilöiden, henkilökunnan, kuntalaisten ja alueen yritysten kesken. Onnistuessaan markkinointi voi myös lisätä kuntalaisten yhteisöllisyyttä ja osallisuutta kunnan toimintaan ja palveluiden kehittämiseen. Kunnan markkinointiosaamista voidaan myös tietoisesti vahvistaa, ja esimerkiksi Kuntaliitto järjestää säännöllisesti kuntamarkkinoinnin SM-kilpailuja, jonka tarkoituksena on vahvistaa kuntien, seutujen ja alueiden markkinointi- ja viestintäosaamista sekä jakaa hyviä käytäntöjä.

 

Pelkosenniemen kunta on mukana alueellisessa ja kansainvälisessä markkinoinnissa Visit Pyhä-Luosto ry:n ja House of Lapland Oy:n kautta. Näiden toimijoiden ja niiden tarjoamien kanavien hyödyntäminen ei poista tarvetta selkiyttää kunnan omaa viestiä ja sen suuntaamista eri kohderyhmille, kuten työnhakijoille, työnantajille, sijoittajille, matkailijoille ja elokuva tuotannoille, jotka ovat mahdollisuus saada näkyvyyttä ja tuotantoryhmiä alueelle.

 

Jotta kunta saa mahdollisimman suuren hyödyn yhteisestä aluemarkkinoinnista ja siinä käytettävistä kanavista, tulee myös kunnan oman markkinoinnin sisällön ja materiaalin tukea kunnan markkinointitavoitteita. Kunnassa on esimerkiksi tarve lisätä kunnan tonttien myyntiä ja markkinointia, ja se ei toteudu ilman selkeitä päätöksiä esimerkiksi tonttien hinnoittelusta tai riittävää resurssointia niiden esittelyyn ostajaehdokkaille. Markkinointi on pohjatyötä myynnille, joka tulee myös osata. Hallintosäännössä on joitakin vastuumäärittelyjä markkinointiin liittyen, kuten kunnanjohtaja vastaa kuntamarkkinoinnista ja tekninen johtaja vastaa tonttimarkkinoinnista.

 

Markkinoinnilla tuetaan kuntastrategian toteutumista. Markkinointi vaatii suunnitelmallisuutta, ja kunnan tahtotilan selkiyttämistä: millainen mielikuva kunnasta on nyt ja millaista mielikuvaa tavoitellaan. Hyväksyessään vuoden 2022 talousarvion päätti valtuusto (16.12.2021 § 99) 15 000 euron määrärahasta kunnan markkinoinnin edistämiseen Päätöksenteon yhteydessä tuotiin esille markkinointiryhmän perustaminen.

 

Lisätiedot/valmistelija:  Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, p. 040 157 7045

 

Kunnanjohtajan esitys:  Kunnanhallitus päättää
1) perustaa markkinointiryhmän, jonka tehtäväksi tulee laatia markkinointisuunnitelma kunnanhallituksen hyväksyttäväksi
2) nimeää henkilöt markkinointiryhmään

 

Käsittely:

 

Päätös:  Kunnanhallitus päätti yksimielisesti jättää asian pöydälle.

 

Tiedoksi:

 

Muutoksenhaku:  Päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee kuntalain 136 §:n mukaista valmistelua ja täytäntöönpanoa.

 

Khall 07.04.2022 § 107

 

 ---

 Kh 31.3.2022

 

Kunnanjohtajan esitys:  Kunnanhallitus päättää
1) perustaa markkinointiryhmän, jonka tehtäväksi tulee laatia markkinointisuunnitelma kunnanhallituksen hyväksyttäväksi
2) nimetä henkilöt markkinointiryhmään

 

Käsittely:

 

Päätös:  Kunnanhallitus päätti
1) perustaa markkinointiryhmän, jonka tehtäväksi tulee laatia markkinointisuunnitelma kunnanhallituksen hyväksyttäväksi
2) nimetä markkinointityöryhmään Anna-Kaisa Luoma-ahon, Christian Sirviön ja Piia Taipolan. Kokoonkutsujana ja esittelijä työryhmässä toimii kunnanjohtaja.

 

Tiedoksi:  Nimetyt henkilöt

 

Muutoksenhaku:  Päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee kuntalain 136 §:n mukaista valmistelua ja täytäntöönpanoa.

 

 ---
Khall 21.9.2023

Markkinointityöryhmän työskentely ei ole edennyt suunnitellusti. Hallintosääntötyöryhmässä on 1.9.2023 suunniteltu, että elinvoimajohtaja vastaa Pelkosenniemen kuntamarkkinoinnista. Kunnassa toimii aktiivinen viestintätiimi, jossa on mukana monipuolisesti henkilökunnan edustajia. Työryhmän kokoonpano on tarpeen tarkistaa.

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, 040 157 7045

 

Esittelijä Kunnanjohtaja

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1) merkitä tiedoksi markkinointiryhmän tilannekatsauksen
2) tarkistaa markkinointiryhmän kokoonpanon

 

Käsittely Anna-Kaisa Luoma-aho esitti, että markkinointiryhmä lakkautetaan.
Heidi Karnaattu kannatti esitystä.

 

Päätös Kunnanhallitus päätti
1) merkitä tiedoksi markkinointiryhmän tilannekatsauksen 
2) että markkinointiryhmä lakkautetaan.

 

Tiedoksi

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.