Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pelkosenniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 13.06.2024/Pykälä 235


Liite 18 koordinaattori hakuilmoitus 5 2024

 

Elinkeinokoordinaattorin tehtävänimikkeen muutos ja rekrytointi

 

Kunnanhallitus 13.06.2024 § 235  

231/01.01.01/2023  

 

 

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1)  että elinkeinokoordinaattorin tehtävänimike muutetaan elinkeino- ja työllisyyskoordinaattoriksi
2) antaa luvan rekrytoida elinkeino- ja työllisyyskoordinaattori toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.9.2024 alkaen tai sopimuksen mukaan.

 

Päätös Kunnanhallitus päätti, että
1) palauttaa pykälän valmisteluun 29.8.2024 kunnanhallituksen kokoukseen
2) sitä ennen  elinvoimajohtajan ja elinkeinokoordinaattorin tehtävänkuvat keskustellaan ja kirjoitetaan auki.

 

Käsittely Anna-Kaisa Luoma-aho teki esityksen, että palautetaan valmisteluun 29.8.2024 hallituksen kokoukseen, sitä ennen  elinvoimajohtajan ja elinkeinokoordinaattorin tehtävänkuvat keskustellaan ja kirjoitetaan auki.

 

 Esitystä kannattiin yksimmielisesti.

 

 

 

 

 

Perustelut Kuntastrategian keskeisimpiä tavoitteita ovat yrittäjien palveluiden kehittäminen sekä yritysten kehittämisen edellytysten turvaaminen. Samalla käynnissä oleva työ- ja elinkeinopalvelu-uudistus (TE24) siirtää valtion työ- ja elinkeinopalveluita kuntien järjestämisvastuulle.

 

 Työllisyysaluevalmisteluiden kannalta ei ole näköpiirissä, että kuntien elinkeinopalveluihin tulisi uusia panostuksia työllisyysalueen resursseista. Työllisyysalueen toimintaa valmistellaan siltä pohjalta, että työllisyysalueen jäsenkunnilla on omat elinkeinotoimijat, jotka toimivat yhteistyössä työllisyysalueen asiantuntijoiden kanssa. Pelkosenniemi on sitoutunut tähän sopiessaan julkisten työvoimapalveluiden järjestämisestä Pohjois- ja Itä-Lapin työllisyysalueella (Kvalt § 113 23.10.2023).

 

 Pelkosenniemi on osa Itä-Lapin seutukuntaa, jonka seudullista elinkeinoyhteistyötä koordinoi Itä-Lapin kuntayhtymän elinkeinotiimi. Elinkeinotiimin toiminta perustuu kuntien omiin asiantuntijoihin ja näiden väliseen yhteistyöhön, joka voi olla myös hankemuotoista. Elinkeinotiimissä on mm. Yrittäjien Itä-Lappi -hankkeen toimintana keskusteltu seudullisesta yritysneuvojaverkostosta, jolla olisi nykyistä arjen yhteistyötä muodollisempi rakenne. Tällaista ei kuitenkaan ole näköpiirissä. Mikäli seudulliseen yritysneuvontaan tulevaisuudessa päädyttäisiin, tulee toiminta yhtiöittää kuntalain 126 §:n edellyttämällä tavalla toimittaessa kilpailutilanteessa markkinoilla. Pelkosenniemen tulisi joka tapauksessa osallistua yritysneuvonnan kustannuksiin, mutta riskinä palveluiden ostamiselle on niiden irrallisuus esimerkiksi sijoittumisneuvonnasta ja hanketyöstä.

 

 Pelkosenniemellä on aktiivista yrittäjyyttä, jonka jatkuvuuden ja kasvun turvaamiseksi tarvitaan kunnan elinkeinopalveluita. Nykyisillä resursseilla yritysneuvontaan ja yrityksiin jalkautumiseen, sijoittumisneuvontaan ja uusien toimijoiden alueelle houkutteluun ei ole riittävästi aikaa suhteessa kysyntään. Yrittäjät ovat toivoneet erityisesti yrityksiin jalkautumista ja rahoitusneuvontaa, johon usein liittyy toimitila- ja sijoittumispalvelutarpeita. Kokoaikaiselle työllisyyskoordinaattorille ei sen sijaan ole tarvetta kunnan hyvä työllisyystilanne ja asukasmäärä huomioiden. Suomen Yrittäjien pk-yritysbarometrin mukaan osaavan työvoiman saavuusongelmat ovat keskeisin haaste yritysten kasvulle ja kehittymiselle. Pelkosenniemellä työvoimapulasta ovat viestineet lähinnä huolinta- ja matkailuyrittäjät.

 

 Seuraavassa arvioidaan kolmea eri vaihtoehtoja (VE1, VE2 ja VE3) kunnan elinkeinopalveluiden järjestämiseksi ostopalveluna, rekrytointina ja 0-vaihtoehtona. Arviointinäkökohtina on huomioitu kustannusten lisäksi muita kullekin vaihtoehdolle relevantteja vaikutuksia.  

 

 VE1. Yhtenä vaihtoehtona voidaan arvioida yritysneuvonnan toteuttamista ostopalveluna, joka tulee kilpailuttaa. Ostopalvelun oletettuna etuna olisi sen edullisuus, jos toimeksianto rajataan yritysneuvontaan ja yritysten hankehakemuksissa avustamiseen. Kustannusarvio n.12-18 000€/vuosi. Tällöin kuitenkaan resurssia ei voida ohjata muihin elinvoimatehtäviin kuten työllisyyden edistämiseen tai hyödyntää kunnan omissa kehittämishankkeissa. Mikäli yritysneuvonta hankittaisiin täysin kunnan ulkoa, työpanosta ei myöskään voitaisi allokoida elinkeinohankkeisiin eikä kuntarajat ylittävään elinkeino- ja työllisyystoimijoiden yhteistyöhön. Riskinä on, että kunta ei saa ajantasaista ja kattavaa tilannekuvaa yrityskentän tarpeista eikä pysty ennakoivasti tukemaan elinkeinoelämää. Riskinä on myös haavoittuvuus, koska koko kunnan elinkeino- ja hanketoiminta sekä työllisyyden hoito on vain elinvoimajohtajan harteilla, jolle hallintosäännön mukaan vastaa myös kuntamarkkinoinnista ja viestinnästä, osallisuuspalvelujen kehittämisestä sekä asumisen ja ympäristön kehittämisestä, maapolitiikan ja hankintastrategian valmisteluun liittyvistä asioista.

 

 VE2. Toisena vaihtoehtona on palkata tehtävään henkilö, mihin on varauduttu kuluvan vuoden talousarviossa. Palkkakulut ovat noin 55 000 - 60 000€/vuosi. Palkkakuluista osa voidaan kohdentaa pienempiin hankkeisiin, joille ei ole mahdollista rekrytoida määräaikaista, kokoaikasta hanketyöntekijää, mutta joiden toteuttaminen vaatii työpanosta. Alkuun noin 20% tehtävänhoidosta kohdentuisi määräaikaisesti Kestävän kasvun ohjelma -hankkeeseen, mikäli hankkeelle saadaan myönteinen rahoituspäätös. Työvoimansaatavuusongelmien ja tulevien työllisyysalueiden näkökulmasta elinkeinokoordinaattorin tehtävään olisi tarkoituksenmukaista yhdistää työllisyyden edistämisen tehtäviä, etenkin työnantajapalveluita. Kuitenkin työllisyyden hoidon viranomaistehtävät olisivat työllisyysalueella.

 

 VE3. Kolmantena vaihtoehtona on ns. nolla vaihtoehto, eli jättää rekrytointi kokonaan tekemättä. Tällöin säästetään palkkakustannuksissa, mutta kaikkia kunnan elinkeinopalveluita ei pystytä tarjoamaan. Tällöin tulisi myös arvioitavaksi, missä määrin kehittämis- ja investointihankkeita kunnassa pystytään valmistelemaan ja toteuttamaan, koska olemassa olevalle henkilöstölle pystytään osoittamaan hanketyötä hyvin rajallisissa määrin.

 

 Hallintosäännön luvussa 8 on määritlety toimivalta henkilöstöasioissa seuraavasti:

 

 37 § Viran perustaminen ja lakkauttaminen sekä virkanimikkeen muuttaminen

 Valtuusto päättää toimialajohtajien virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä virka- nimikkeen muuttamisesta ja muista muutoksista virkaan. Kunnanhallitus päättää muiden virkojen perustamisesta ja lakkauttamisesta sekä virkanimikkeen muuttamisesta.

 

 39 § Kelpoisuusvaatimukset

 Kunnanjohtajan viran kelpoisuusvaatimuksista päättää valtuusto. Virkasuhteeseen ottava viranomainen päättää viran kelpoisuusvaatimuksista, jos niistä ei ole päätetty virkaa perustettaessa. Valtuuston valitsemien virkojen kelpoisuusehdoista päättää kunnanhallitus julistaessaan viran haettavaksi, ellei kelpoisuusehtoja ole vahvistettu virkaa perustettaessa tai ne ovat muuttuneet. Jos henkilö otetaan virkasuhteeseen ilman, että tehtävää varten on perustettu virkaa, kelpoisuusvaatimuksista päättää virkasuhteeseen ottava viranomainen.

 

 41 § Palvelussuhteeseen ottaminen

 Toimialajohtajat valitsevat alaisensa henkilökunnan esimiesten esityksestä pois lukien yksiköiden esimiehet. Vakituiseen toimeen tai virkaan täyttöluvan antaa kunnanhallitus. Kunnanhallitus antaa ohjeet tehtävien vaativuuden arvioinnista ja palkkausperusteista, joiden perusteella toimialajohtajat päättävät vakinaisen henkilöstön palkoista ja esimiehet määräaikaisen henkilöstön palkoista.

 

 Esityslistan liitteenä on luonnos elinvoima- ja työllisyyskoordinaattorin hakuilmoituksesta.

 

Valmistelija Elinvoimajohtaja Sari Niemi p. 040 480 9187

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen

 

Tiedoksi Elinvoimajohtaja

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.

 

 

Aikaisemmat käsittelyt:

 

Kunnanhallitus 21.09.2023 § 343 

 

 

 

Pelkosenniemen kunnassa on työskennellyt usean vuoden ajan elinkeinokoordinaattori, jonka pääasiallisiin tehtäviin on kuulunut kunnan elinkeino- ja yritysneuvonta, elinkeinojen kehittäminen ja siihen liittyvän päätöksenteon valmistelu ja koordinointi, kehittämishankkeiden ja investointihankkeiden rahoituksen ja toteutuksen valmistelu ja koordinointi, kunnan hankesalkkukokonaisuuden hallinta sekä Pyhän matkailualueen ja sidosryhmien yhteistyön edistäminen. Elinkeinokoordinaattori on toiminut myös Itä-Lapin kuntayhtymän elinkeinotiimissä. Pitkäaikainen elinkeinokoordinaattori on irtisanoutunut 25.8.2023.

 

Kuntastrategian keskeisimpiä tavoitteita ovat yrittäjien palveluiden kehittäminen sekä yritysten kehittämisen edellytysten turvaaminen. Samalla käynnissä oleva työ- ja elinkeinopalvelu-uudistus (TE24) siirtää valtion työ- ja elinkeinopalveluita kuntien järjestämisvastuulle.

 

Pelkosenniemen kunta on sitoutunut Sodankylän vetämän työllisyysalueen valmisteluun. Valmistelun aikana on tullut yhä ilmeisemmäksi, että kuntien omat työllisyys- ja elinkeinokoordinaattorit ovat tärkeä osa työllisyyden hoidon alueellista ekosysteemiä, johon elinkeino- ja laajemmin elinvoimapalvelut kuuluvat.

 

Samalla tulisi pyrkiä lievittämään ns. kohtaanto-ongelmaa, joka Pelkosenniemellä ilmenee samanaikaisena työvoimapulana ja työttömyytenä. Kunnassa ei ole ollut usempaan vuoteen työllisyyskoordinaattoria, vaan työllisyyden hoidon tehtäviä on hoidettu sosiaalijohtajan ja työpajaohjaajan sekä myöhemmin elinvoimajohtajan ja työpajaohjaajan toimesta.

 

Johtuen TE24-uudistuksesta tulisi elinkeinokoordinaattorin tehtävää laajentaa työllisyyden hoitoon kuitenkin niin, että virkavastuulla olevat työllisyyden hoidon tehtävät tulevat toteutumaan muodostettavan työllisyysalueen henkilöstön toimesta. Tehtävään kuuluisi myös TYP-toiminta. Toisaalta samalla hankesalkun hallinta ja laajempien kehittämishankkeiden hallinta ovat enemmän elinvoimajohtajan tehtäviä. Tällöin perusteltua on, että elinkeinokoordinaattorin tehtävänimikettä muutetaan elinkeino- ja työllisyyskoordinaattoriksi.

 

Esityslistan liitteenä on luonnos elinvoima- ja työllisyyskoordinaattorin hakuilmoituksesta.

 

Valmistelija Elinvoimajohtaja Sari Niemi p. 040 480 9187

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1)  että elinkeinokoordinaattorin tehtävänimike muutetaan elinkeino- ja työllisyyskoordinaattoriksi
2)  vahvistaa elinkeino- ja työllisyyskoordinaattorin kelpoisuusehdot seuraavasti: soveltuva korkeakoulututkinto sekä riittävä kokemus yritys- ja työllisyysneuvonnasta
3) antaa luvan rekrytoida elinkeino- ja työllisyyskoordinaattori toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.10.2023 alkaen tai sopimuksen mukaan
4)  hyväksyä liitteenä olevan hakuilmoituksen

 

Käsittely Markku Kankaanranta esitti, että asia palautetaan valmisteluun.
Esitystä kannatettiin.

 

Päätös Asia palautettiin valmisteluun 

 

Tiedoksi Elinvoimajohtaja

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.

 

 

Kunnanhallitus 23.11.2023 § 437 

 

 

 

 

Elinkeinokoordinaattorin tehtäviä ja tehtävänimikettä on arvioitu suhteessa valmisteilla olevaan Pohjois- ja Itä-Lapin työllisyysalueen järjestämissuunnitelmaan, johon Pelkosenniemen kunta on sitoutunut (kunnanvaltuusto 23.10.2023 113§).

 

Järjestämissuunnitelma lähtökohdiltaan painottaa työllisyydenhoidon nyt valtiolla olevien viranomaistehtävien kuulumista työllisyysalueen vastuukunnalle, mutta kunnalle jää myös omia työllisyydenhoidon tehtäviä. Uudistus ei kuitenkaan puolla sitä, että Pelkosenniemen kokoisessa kunnassa tuli olla päätoiminen työllisyyskoordinaattori, joka kantaisi vastuuta esimerkiksi kunnan velvoitetyöllistämisestä tai työpajatoiminnasta. Sen sijaan työllisyyden hoitoon erityisesti työnantajapalveluiden osalta tulisi kunnan ottaa tulevaisuudessa vahvempaa otetta.

 

Työllisyys- ja työnantajapalveluiden nähdään kytkeytyvän jatkossa yhä enemmän kuntien elinkeinopalveluihin. Käytännössä tämä tarkoittaisi esimerkiksi työnantajakäyntejä ja muita lähipalveluita sekä matkailuvaltaisessa kunnassa kausi- ja ulkomaisen työvoiman saatavuuden edistämistä alueelle.

 

Liitteenä esitys hakuilmoituksesta.

 

Valmistelija Elinvoimajohtaja Sari Niemi p.0404809187

 

Esittelijä Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1)  että elinkeinokoordinaattorin tehtävänimike muutetaan elinkeino- ja työllisyyskoordinaattoriksi
2)  vahvistaa elinkeino- ja työllisyyskoordinaattorin kelpoisuusehdot seuraavasti: soveltuva korkeakoulututkinto sekä riittävä kokemus yritys- ja työllisyysneuvonnasta
3) antaa luvan rekrytoida elinkeino- ja työllisyyskoordinaattori toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.1.2024 alkaen tai sopimuksen mukaan
4)  hyväksyä liitteenä olevan hakuilmoituksen

 

Käsittely Anna-Kaisa Luoma-aho esitti, että asia palautetaan valmisteluun. Asiassa tulee selvittää mm. ostopalveluiden mahdollisuuksia ja seutukunnallisten palveluiden kehittämismahdollisuuksia ja käyttöönottoa. Markku Kankaanranta kannatti esitystä.

 

Päätös Kunnanhallitus päätti palauttaa asian valmisteluun. 

 

Tiedoksi Elinvoimajohtaja

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.