RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 23.04.2025/Pykälä 124
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Talousarvion 2025 muutos
Kunnanhallitus 23.04.2025 § 124
107/02.02.00/2024
Päätösesitys Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että se hyväksyy talousarvioon muutokset liitteen mukaisena.
Päätös Asia palautettiin valmisteluun
Käsittely Markku Kankaanranta esitti, että asia palautetaan valmisteluun. Anna-Kaisa Luoma-aho kannatti esitystä.
Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty pohjaesityksestä poikkeava kannatettu muutosesitys, on syytä äänestää. Puheenjohtaja esitti äänestystavaksi nimenhuutoesitys siten, että kunnanjohtajan esitys on JAA ja Kankaanranna esitys on EI.
Suoritettiin nimenhuutoäänestys.
Puheenjohtaja totesi äänestyksen tuloksen:
Annettu yhteensä viisi (5) ääntä
JAA kaksi (2) ääntä: Helistenkangas Mikael, Karnaattu Heidi
EI kolme (3) ääntä: Luoma-aho Tero, Luoma-aho Anna-Kaisa, Kankaanranta Markku
Puheenjohtaja totesi, että kunnanhallituksen päätökseksi tulee Kankaanrannan esitys.
Perustelut
Pelkosenniemen kunnanvaltuusto on hyväksynyt talousarvion vuodelle 2025 29.11.2024 § 102. Alkuvuoden 2025 aikana on ilmennyt tarpeita tarkistaa talousarvioita vuodelle 2025.
Vuoden 2025 talousarvio on kunnanhallituksen 30.5.2024 § 211 päätöksen mukaisesti 4) käyttötalous suunnitellaan siten, että tilikauden tulos on positiivinen. Talousarvion käyttötalous osa on 18925,72 euroa positiivinen.
Lisäksi kunnanhallitus on raamittanut talousarviovalmistelua 03.09.2024 § 301 2) vahvistaa, että talousarvion suunnittelua jatketaan perusteluissa esitetyllä tavalla ottaen huomioon
a. että investointiohjelman nettokustannukset eivät ylitä kunnan vuosikatetta suunnitteluvuosien 2025-2027 aikana
b.että kuntakonsernin lainakanta ei ylitä velkaantuneisuuden kriisikuntakriteeriä
Kirkonkylän yleisilmeen parantaminen
Pelkosenniemen kunta on hankkinut kiinteistöt Nurmela, Lisänurmela, Puotila ja Puotila II kunnanvaltuuston päätöksellä 13.6.2024 kokouksessa § 229 ja 230. Vuoden 2024 talousarvioon oli varattuna 100 000 euroa kirkonkylän yleisilmeen kohentamiseen mm. purkukuntoisiin rakennuksiin. Edelle mainuttu määrärahaa tuli osoittaa ko. kiinteistöjen rakennusten purkamiseen ja alueen siistimiseen. Poikkeuksellisella järjestelyllä lisättäisiin kirkonkylän viihtyvyyttä ja turvallisuutta sekä rakennusten purkamiset parantaisivat kuntakuvaa.
Vuoden 2024 tilinpäätöksessä on tieto, että kyseisen määrärahan käyttö ei ole edennyt. Vuoden 2025 talousarviossa ei ole vastaavaa määrärahaa, koska talousarvion valmistelun aikana kiinteistöjen purkaminen oli tarkoitus toteuttaa vuoden 2024 aikana.
Kirkonkylän yleisilmeen kohentamisen rakennuksia purkamalla on edelleen kunnassa ajankohtainen asia. Hyväksytyn talousarvioraamin mukaisesti kuntakonsernin lainakannan arviointimenettely kriteeri ylittyy vuonna 2025 talousarvion sisällöstä riippumatta. Käyttötalousosassa ei ole riittävästi arvioitua ylijäämää, jotta kirkonkylän yleisilmeen määräraha voitaisiin suoraan kirjata käyttötalouteen niin, että tulos säilyisi ylijäämäisenä. Käyttötalouden muuttaminen vaatii sopeuttamista muista kunnan toiminnoista.
Kirjanpitolautakunnan kuntajaoston lausunto 21.4.2009
Pääsääntöisesti rakennuksen purkamismenot kirjataan purkamisvuoden kuluksi. Rakennuksen purkamismenot voidaan kuitenkin aktivoida tontin hankintamenona, kun rakennus puretaan tontin saattamiseksi rakentamiskelpoiseksi uudisrakennusta tai tontin muuta käyttöä varten. Aktivoinnissa on noudatettava varovaisuuden periaatetta siten, että tontin aktivoitu hankintameno ei muodostu sen todennäköistä luovutusarvoa tai
muutoin määriteltyä käyttöarvoa suuremmaksi. Liitteessä on esitetty käyttötalouden muutosesitys, jolla mahdollistettaisiin rakennusten purkaminen.
Asumisen kehittämissuunnitelman mukainen rivitalo-osakkeiden hankinta
Kunnanvaltuusto on hyväksynyt 08.11.2024 § 87 asumisen kehittämissuunnitelman. Kehittämissuunnitelman ”vakituisen asumisen kehittäminen Pyhällä”, kohdan toimenpidesuunnitelmaan on kirjattu, että kunta vauhdittaa suoraan tai sen yhtiöiden kautta vapaarahoitteisten vuokraasuntojen rakentumista. Kunta voi lähteä noin 20-30% osuudella mukaan uudisrakennushankkeisiin. Päätös mukaan lähtemisestä tehdään tapauskohtaisesti kuitenkin niin, että ensisijaisesti vauhditetaan 100% vakituiseen asumiseen tulevaa, vähähiilistä rakentamista. Esimerkiksi yhtiöjärjestyksen tulee ohjata vakituiseen asumiseen viikkovuokrauksen sijaan.
Kunnalle on tarjouttu mahdollisuutta osallistua kirkonkylällä olevan vuokrakäyttöön sopivan rivitalorakennuksen urakkaan ostamalla osakkeita. Myös kirkonkylällä on perusteltua toimia asumisen kehittämissuunnitelman linjauksen mukaisesti, vaikka se alkuperäisessä suunnitelmassa kohdistuukin Pyhän alueelle. Kunnan osallistuminen hankkeeseen käsitellään samassa valtuuston kokouksessa. Jotta investointiohjelma pysyy enintään vuosikatteen mukaisena, on alkuperäistä investointiohjelmaa karsittava. Liitteessä on esitetty investointiosan muutosesitys, jolla mahdollistettaisiin kirkonkylän rivitalohanke.
Pelkosenniemen Vuokratalot Oy:n tervehdyttämissuunnitelma
Pelkosenniemen Vuokratalot Oy on pyytänyt kuntaa osallistumaan yhtiön kannalta kriittiseen tervehdyttämissuunnitelmaan 50 000 eurolla. Kunnan osallistuminen tervehdyttämiseen käsitellään samassa valtuuston kokouksessa. Kunnan osuus tervehdyttämisestä on 50 %. Asiaa on valmisteltu niin, että kunta antaisi tervehdyttämisen osan pääomalainana. Pääomalaina näkyy kunnan rahoituslaskelmassa antolainojen lisäyksenä. Kunnanhallitus on hyväksynyt tervehdyttämissuunnitelman 10.4.2025 § 108. Liitteessä on esitetty rahoitusosan lisätalousarvioesitys, jolla mahdollistettaisiin Vuokratalot Oy:n tervehdyttämissuunnitelma.
Voimassa olevan hallintosäännön 64 § mukaisesti talousarvioon tehtävät muutokset on esitettävä valtuustolle siten, että valtuusto ehtii käsitellä muutosehdotukset talousarviovuoden aikana. Määrärahan muutosesityksessä on selvitettävä myös muutoksen vaikutus toiminnan tavoitteisiin ja tuloarvioihin. Vastaavasti toiminnan tavoitteiden tai tuloarvion muutosesityksessä on selvitettävä muutoksen vaikutukset määrärahoihin. Esityslistan liitteenä on esitys muutoksista talousarvion käyttötalousosaan, investointiosaan sekä rahoituslaskelmaan. Esitetyt muutokset aiheuttavat sen, että vuoden 2025 arvioiduksi tulokseksi tulee 25,72 euroa ja investointiohjelman nettoeuromäärä laskee n. 8450 euroa. Antolainaus kasvaa 50 000 eurolla. Muutokset eivät vaadi lisälainan hankkimista.
Investointiohjelmasta karsintaan kokonaan pois maankaatopaikka, raakamaan osto ja ulko- ja verkkomainonnan investointikohteet. Lisäksi Pyhäjärven koulun investoinnin rahoitus on epävarma, joten investointimenoa karsitaan 150 000 euroa ja investointituloa karsitaan 95 000 euroa. Investoinnin nettovaikutukseksi jää 30 000 euroa, jolla voidaan käynnistää hanke välttämättömillä toimenpiteillä vaurioiden leviämisen estämiseksi (kellari ja alapohja). Kiinteistön omistajana kunnalla on velvollisuus huolehtia rakennuksen säilymisen edellytyksistä yleiskaavassa olevan suojelumerkinnän edellyttämällä tavalla. Investoinnille on haettu Leader-rahoitusta. Hakija voi omalla riskillään aloittaa hankkeen toteuttamisen hankehakemuksen jättämisen jälkeen. Mikäli hanke saa myönteisen rahoituspäätöksen, nyt syntyviä kustannuksia voidaan hakea takautuvasti Leaderista.
Esityslistan liitteenä on talousarviomuutosesitys sekä rahoituslaskelma.
Valmistelija Talous- ja hallintopäällikkö Lauri Lehtinen 040 725 2991
Esittelijä Kunnanjohtaja Mikko Merikanto
Tiedoksi Valtuusto
Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |