Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pelkosenniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 08.09.2025/Pykälä 283


Liite 9 Valtuustoaloite Nyman Työautot virastolle

 

Valtuustoaloite: Työautot virastolle. Nyman

 

Kunnanhallitus 08.09.2025 § 283  

107/02.08.00/2025  

 

 

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1) merkitä tiedoksi aloitteen perusteella tehdyn selvityksen
2) todeta, että auton hankintaa ei suunnitella tällä hetkellä
3) esittää valtuustolle aloitteiden tilannekatsauksen yhteydessä, että aloite on loppuun käsitelty. 

 

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin

 

Käsittely

 

Perustelut

Kunnan matkakulut ovat menoerä, joka koostuu vakituiselle henkilöstölle sekä luottamushenkilöille maksettavista matkoista sekä kilometrikorvauksista. Vähäisen julkisen liikenteen vuoksi osa matkoista tehdään yksityisautoilla. Luottamushenkilöiden palkkioiden yhteydessä maksetaan kilometrikorvausta, joka pääosin koostuu luottamushenkilöiden kokoukseen saapumisesta. Kunnan henkilökunnan kilometrikorvaukset koostuvat suurimmalta osalta matkoista kunnan sisällä sekä työmatkoista lähikuntiin. Pidemmät matkat ovat pääosin tehty junalla ja/tai lentämällä.

 

Pelkosenniemen kuntaan on hankittu pakettiauto Teknisen johtaja päätöksellä 13.3.2025 § 3/2025. Pakettiauto on tarkoitettu teknisten palveluiden käyttöön, etenkin kiinteistöpalveluiden käyttöön.

 

Pelkosenniemen kunnan työntekijöiden vuoden 2024 maksetut kilometrikorvaukset (pois lukien kiinteistöhuolto sekä luottamushenkilöt) ovat olleet yli 16 000 euroa jakautuen seuraavasti:

Rakennusvalvonta

3843,08

Vaalit

122,34

Kunnanhallitus

2063,42

Johdon tukipalvelut

400,48

Hyvinvointipalvelut

5670,1

Elinvoimapalvelut

2136,04

Tekniset palvelut

2308,76

Yhteensä kuukausipalkkaiset

16544,22

Vuoden 2025 toteuma ensimmäiseltä puolelta vuodelta on 5685 euroa. Laskelma ei sisällä luottamushenkilöiden matkoista aiheutuneita kustannuksia. Vuoden 2023 toteuma vastaavalla tarkastelulla on 8706 euroa.

 

Kilometrikorvausten perusteella vuosina 2023-2025 voidaan arvioida, että kilometrejä kertyy keskimäärin 20 000 km vuodessa.

 

Päällekkäisyyksien sekä työtehtävien ja -matkojen erilaisten luonteiden vuoksi arvioidaan, että enintään 80 % matkoista voitaisiin suorittaa hankkimalla yksi auto. Auton hankkimalla myös luottamushenkilöiden matkoja voitaisiin sopivilta osin mahdollistaa käyttäen kunnan autoa.

 

Lailla puhtaista ajoneuvoista pyritään edistämään liikenteen päästövähennyksiä kasvattamalla nolla- ja vähäpäästöisten ajoneuvojen osuutta julkisissa hankinnoissa. Lakia sovelletaan ajoneuvohankintoihin, joiden arvo vastaa vähintään hankintasääntelyn EU-kynnysarvoja. Yhden ajoneuvon hankinta ei ylitä kynnysarvoja, mutta lain hengen mukaisesti kunnan ostaessa pakettiauton lisäksi auton, tulee sen vähäpäästöisyyttä tarkastella.

 

Em. lain mukaisella hankinta-ajanjaksolla puhtaaksi katsovaan vain 0 CO2 g /km päästöinen henkilöauto tai kevyt hyötyajoneuvo eli täyssähköauto tai vetyauto. Kunnan hankkiessa autoa tulee ottaa myös huomioon riittävät tilat, jotta vähintään neljä ihmistä mahtuu autoon kevyiden matkatavaroiden kanssa.

 

Vuosien 2023-2025 toteuman sekä arvioiden perusteella yhden auton hankkimisen arvioitu talousvaikutus olisi neutraali tai kustannuksia lisäävä. Usemman auton hankkiminen lisäisi kustannuksia.

 

Auton hankkiminen leasing ratkaisulla synnyttää leasing vuokra kustannukset, polttoaine/sähkö kustannukset, vakuutuskustannukset, huoltoon viennistä aiheutuvat kustannukset sekä hallinointikustannukset. Auton hankkimisella saataisiin vähennettyä matkakorvausten määrää sekä matkalaskujen aiheuttamaa hallinnollista kustannusta. Auton hankkiminen omaksi aiheuttaa investoinnista aiheutuneet kustannukset, polttoaine/sähkö kustannukset, vakuutus- ja verokustannukset, huolto- ja korjauskustannukset, korjaukseen/huoltoon viennistä aiheutuvat kustannukset sekä hallinointikustannukset. 

 

Auton hankkimisella voitaisiin mahdollisesti vähentää työmatkojen päästöjä sekä parantaa autottoman henkilön rekrytoimista. Auton hankkiminen voisi kangistaa työmatkustamista auton hakemisen vuoksi. Auton hankkimisella toiminnan vaikutusten arvioidaan olevan positiiviset tai neutraalit.

 

Valmistelija Talous- ja hallintopäällikkö Lauri Lehtikero 040 725 2991

 

Esittelijä vt. kunnanjohtaja Mikko Merikanto

 

Tiedoksi Aloitteen jättäjä

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.

 

 

Kunnanhallitus 23.06.2025 § 225 

 

 

 

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1) merkitä tiedoksi valtuustoaloitteen
2) lähettää aloitteen hallintopalveluihin valmisteltavaksi

 

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin

 

Käsittely

 

Perustelut

Pekka Nyman on jättänyt aloitteen valtuuston kokouksessa 30.5.2025. Aloitteessa esitetään, että kunta hankkii työajoa varten 2-3 autoa. Perusteluina Nyman esittää, valmistelussa tulisi tarkastella matkakorvauksia oman auton käytöstä sekö hankinnan vaikutuksia mm. rekrytointeihin. Aloite on kokonaisuudessaan esityslistan liitteenä.

 

Kuntalain (410/2015) §:n 39 mukaan kunnanhallitus vastaa kunnan hallinnosta ja taloudenhoidosta. Aloitteet sitovat kunnan työajallisia ja taloudellisia resursseja sekä vaativat priorisointia. Hyvä hallinto edellyttää aloitteiden käsittelyä kohtuullisessa ajassa.

 

Kunnanhallitus on tarkentanut (10.6.2019 § 140) aloitteiden käsittelyprosessin siten, että kunnanhallitus päättää aloitteen valmistelun aloittamisesta. Aloitteiden käsittelystä on lisäksi laadittu prosessikuvaus, jolla pyritään selkiyttämään aloitteiden käsittelyn työnjakoa, nopeuttamaan aloitteiden käsittelyä ja parantamaan tiedotusta aloitteen etenemisestä.

 

Valmistelija Talous- ja hallintopäällikkö Lauri Lehtikero 040 725 2991

 

Esittelijä vt. kunnanjohtaja Mikko Merikanto

 

Tiedoksi Aloitteen jättäjä
Hallintopalvelut

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.