Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pelkosenniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Esityslista 01.12.2025/Asianro 410


 

Asiointipisteen aukioloaikojen muuttaminen

 

Kunnanhallitus 01.12.2025     

86/00.01.02/2025  

 

 

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää, että asiointipiste on jatkossa avoinna seuraavasti:
ma-to 10:00-11:00, 12:00-15:00. Perjantaisin asiointipiste on suljettu.

 

Päätös  

 

Käsittely

 

Perustelut

Kunnan asiointipisteessä voi asioida kunnan ja valtion viranomaisten kanssa. Asiointipisteestä saa neuvontaa, lomakkeita ja siihen voi jättää asiakirjoja vireillepantavaksi Kelan asiointiin liittyen. Asiointipisteessä pystyy hoitamaan asioita sähköisesti asiakkaiden käytössä olevan asiakaspäätteen avulla. Asiointipiste on tarjonnut myös neuvontaa sähköiseen asiointiin apua kuntalaisten asioittesi hoitoon.

 

Johdontukipalvelut hoitavat asiointipisteen toimintaa. Palvelusihteeri on asiointipisteen pääsääntöinen työntekijä. Johdontukipalveluiden muut työntekijät ovat tarvittaessa tuuranneet palvelusihteeriä asiointipisteellä. Asiointipiste on tällä hetkellä auki kunnantalon aukioloaikoina ma-to klo 10.00–15.00 ja pe klo 10-14. Asiointipiste on kiinni klo 11-12.

Palveluntarve sekä asiakasmäärät ovat olleet laskusuuntaiset. Koronaa edeltäviin vuosiin verrattuna palveluntarve on laskenut merkittävästi.

Alla esitettynä asiointipisteen kirjatut Kelan palvelutapahtuma määrät vuosittain.

2021

2022

2023

2024

2025

(19.11.tilanne)

170

152

69

65

33

 

Asiointipisteellä on lisäksi saanut mm. seuraavia palveluita: Avainten luovutuksia, asiakkaiden ohjaamista oikeiden palveluiden piiriin, verohallinnon sekä työvoimatoimistojen lomakkeet ja palveluihin ohjaaminen. Muidenkin kuin Kelan asiakkaiden määrän arvioidaan vähentyneen, vaikka tarkkaa tilastoa ei asiasta ole. Palvelunmäärää on perusteltua suhteuttaa vastaamaan palveluntarvetta.

Asiointipisteen aukioloaikojen kaventamisella ei suoraan saada aikaiseksi kustannussäästöjä, mutta palvelusihteerin ja välillisesti johdon tukipalveluiden työaikaa vapautuu esimerkiksi arkiston hoitamiseen ja muihin tarpeellisiin tehtäviin.

 

Itsepalvelupisteen aukioloajat voidaan pitää ennallaan ja kunnantalolta saa ajanvarauksella palvelua sekä asiakirjoja nähtäville edelleen myös perjantaisin. Muutoksella ei ole vaikutuksia esim. kirjaamon toimintaan. Kunnantalon muuta palvelua tarjotaan pääsääntöisesti ajanvarausperiaatteella.

 

Valmistelija Talous- ja hallintopäällikkö Lauri Lehtikero 040 725 2991

 

Esittelijä vt. kunnanjohtaja Mikko Merikanto

 

Tiedoksi Kuntalaiset erillisellä tiedotteella

 

Muutoksenhaku Päätöksestä voi tehdä kuntalain 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen.