RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Esityslista 01.12.2025/Asianro 410
| Edellinen asia | Seuraava asia | |
Asiointipisteen aukioloaikojen muuttaminen
Kunnanhallitus 01.12.2025
86/00.01.02/2025
Päätösesitys Kunnanhallitus päättää, että asiointipiste on jatkossa avoinna seuraavasti:
ma-to 10:00-11:00, 12:00-15:00. Perjantaisin asiointipiste on suljettu.
Päätös
Käsittely
Perustelut
Kunnan asiointipisteessä voi asioida kunnan ja valtion viranomaisten kanssa. Asiointipisteestä saa neuvontaa, lomakkeita ja siihen voi jättää asiakirjoja vireillepantavaksi Kelan asiointiin liittyen. Asiointipisteessä pystyy hoitamaan asioita sähköisesti asiakkaiden käytössä olevan asiakaspäätteen avulla. Asiointipiste on tarjonnut myös neuvontaa sähköiseen asiointiin apua kuntalaisten asioittesi hoitoon.
Johdontukipalvelut hoitavat asiointipisteen toimintaa. Palvelusihteeri on asiointipisteen pääsääntöinen työntekijä. Johdontukipalveluiden muut työntekijät ovat tarvittaessa tuuranneet palvelusihteeriä asiointipisteellä. Asiointipiste on tällä hetkellä auki kunnantalon aukioloaikoina ma-to klo 10.00–15.00 ja pe klo 10-14. Asiointipiste on kiinni klo 11-12.
Palveluntarve sekä asiakasmäärät ovat olleet laskusuuntaiset. Koronaa edeltäviin vuosiin verrattuna palveluntarve on laskenut merkittävästi.
Alla esitettynä asiointipisteen kirjatut Kelan palvelutapahtuma määrät vuosittain.
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 (19.11.tilanne) |
170 | 152 | 69 | 65 | 33 |
Asiointipisteellä on lisäksi saanut mm. seuraavia palveluita: Avainten luovutuksia, asiakkaiden ohjaamista oikeiden palveluiden piiriin, verohallinnon sekä työvoimatoimistojen lomakkeet ja palveluihin ohjaaminen. Muidenkin kuin Kelan asiakkaiden määrän arvioidaan vähentyneen, vaikka tarkkaa tilastoa ei asiasta ole. Palvelunmäärää on perusteltua suhteuttaa vastaamaan palveluntarvetta.
Asiointipisteen aukioloaikojen kaventamisella ei suoraan saada aikaiseksi kustannussäästöjä, mutta palvelusihteerin ja välillisesti johdon tukipalveluiden työaikaa vapautuu esimerkiksi arkiston hoitamiseen ja muihin tarpeellisiin tehtäviin.
Itsepalvelupisteen aukioloajat voidaan pitää ennallaan ja kunnantalolta saa ajanvarauksella palvelua sekä asiakirjoja nähtäville edelleen myös perjantaisin. Muutoksella ei ole vaikutuksia esim. kirjaamon toimintaan. Kunnantalon muuta palvelua tarjotaan pääsääntöisesti ajanvarausperiaatteella.
Valmistelija Talous- ja hallintopäällikkö Lauri Lehtikero 040 725 2991
Esittelijä vt. kunnanjohtaja Mikko Merikanto
Tiedoksi Kuntalaiset erillisellä tiedotteella
Muutoksenhaku Päätöksestä voi tehdä kuntalain 134 §:n mukaisen oikaisuvaatimuksen.
| Edellinen asia | Seuraava asia | |