Dynasty tietopalvelu Haku RSS Pelkosenniemen kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 11.05.2023/Pykälä 190



 

Siivouspalveluiden hankinta / Hankinta-asiakirjojen hyväksyminen

 

Kunnanhallitus 02.03.2023 § 74 

 

 

 

 

Pelkosenniemen kunnassa on kolme laitoshuoltajan vakanssia (nrot 040104, 040105 ja 040106). Kelpoisuusehtona on soveltuva ammattitutkinto. Vuosina 2021 -  2022 tehtäviin on ollut haasteellista saada kelpoisuusehdon täyttäv henkilöitä. Myös pätevöityminen oppisopimuskoulutuksella on rekrytoinneissa mahdollistettu, mikä sekään ei ole tuottanut kuntaan sitoutuvaa henkilökuntaa. Sijaiset laitoshuoltajille on hankittu ostopalveluna, jonka kokonaiskustannus vuonna 2022 on ollut noin 100 000 euroa vaihdellen kuukausitasolla. Hankinta on toteutettu kunnan alueella toimivan yhtiön kautta, jotta kunnan kiinteistöjen siisteydestä on voitu huolehtia.

 

Uuden koulu-päiväkodin käyttöönoton myötä kunnan kiinteistöjen siivouspalveluiden henkilöstömitoitus on tarkistettu. Jatkossa on päivitetään kunnan kiinteistösuunnitelma, jossa määritellään, mitä kiinteistöjä on tarkoitus säilyttää, kunnostaa tai mistä kohteista luopua. Kunnanhallitus on asettanut tilatyöryhmän, jonka tehtäviin kiinteistösuunnitelman päivitys kuuluu. Työ on kesken. Aikatauluun on vaikuttaneen kunnantalon akuutit muutos- ja kunnostustyöt, joiden on tavoitteena valmistua vuoden 2023 aikana.

 

Kunnassa on ajankohtaista linjata, tehdäänkö kunnan ylläpito- ja perussiivous jatkossa oman henkilökunnan voimin vai tuotetaanko se ostopalveluna. Siivouspalveluiden laajuus, laatu ja mitoitus pyritään pitämään ajan tasalla kiinteistösuunnitelman toteutuksen kanssa. Tarvittavat muutosneuvottelut toteutetaan ajantasaisesti.

 

Valmistelija Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, 040 157 7045

 

Esittelijä Kunnanjohtaja 

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää, että kunnan kiinteistöjen siivouspalvelut kilpailutetaan avoimena hankintana, jonka jälkeen mahdollisesta ulkoistamisesta päätetään erikseen ennakkovaikutusten arviointiin (EVA) pohjautuen.

 

Käsittely Kunnanhallitus edellyttää, että siivouspalveluiden aikaisemmista ostopalvelusopimuksista tehdään selvitys seuraavaan kunnanhallituksen kokoukseen.

 

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin. 

 

Tiedoksi Elinvoimajohtaja

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.

 

 

Kunnanhallitus 11.05.2023 § 190  

51/02.08.00/2023  

 

 

 

Kunnan siivous- ja puhtaanapitopalvelun kilpailutus on tullut ajankohtaiseksi, koska palvelu on hankittu ostopalveluna, johtuen työntekijöiden huonosta saatavuudesta. Hankintalain mukaan ostettavat palvelut täytyy kilpailuttaa kun hankinta-arvo ylittää 60 000€.

 

Kilpailutus voidaan toteuttaa seuraavilla hankintamenettelyillä::

 

1) Avoimessa menettelyssä julkaistaan hankintailmoitus ja asetetaan saataville tarjouspyyntö, joiden perusteella kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen.

2) Rajoitetussa menettelyssä julkaistaan ilmoitus hankinnasta, johon kaikki halukkaat toimittajat voivat pyytää saada osallistua. Ainoastaan sopivaksi katsotut ehdokkaat voivat tehdä sitten tarjouksen.

3) Neuvottelumenettelyssä julkaistaan ilmoitus hankinnasta, johon kaikki halukkaat toimittajat voivat pyytää saada osallistua. Palvelun tilaaja neuvottelee hankintasopimuksen ehdoista valitsemiensa toimittajien kanssa.

 

Esityslistan liitteenä on tarjouspyyntö liitteineen.

 

Valmistelija Keijo Kotavuopio, rakennustarkastaja, p.040 1980 998

 Sirpa Koskenlaine, hyvinvointijohtaja, p. 0400 222191

 

Esittelijä Kunnanjohtaja

 

Päätösesitys Kunnanhallitus päättää hyväksyä siivouspalveluiden hankinta-asiakirjat.

 

Käsittely Kunnanjohtaja selosti asiaa seuraavasti:

 Tarjouspyyntö on laadittu kunnanhallituksen päätöksen 2.3.2023 § 74 mukaisesti siten, että hankintamenettelynä on avoin kilpailu.

Tarjouspyynnön liitteinä ovat seuraavat asiakirjat:

 1. Tarjouslomake

 2. Hintaliite

 3. Palvelukuvaus

 4. Siivoustyön vaatimukset

 5. Siivouskohteiden materiaalit

 

 Tavoitteena on, että sopimus siivouspalvelusta tehdään elokuussa 2023 ja palvelu voidaan aloittaa viimeistään lokakuun alussa 2023.

 
Sopimuskausi on 1.10.2023 - 30.9.2025 (3 vuotta) tai erikseen sovitusti aiempi aloitusajankohta.

 

 Tilaaja varaa oikeuden jatkaa sopimusta 1 + 1 optiovuotta sopimuskauden päättymisestä lukien.

 

 Tarjous pyydetään antamaan ylläpitosiivouksen osalta kokonaistarjouksena. Kokonaistarjouksen hinta muodostuu hintaliitteen kohdekohtaisten hintojen summasta.

 

 Tarjousten vertailuperusteena on ylläpitosiivouksen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 70 %, vastuullisuuden painoarvo 20 % ja laadun painoarvo 10 %. Tarjousten vertailussa hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen, ja suurimman yhteispistemäärän saavuttanut tarjoaja valitaan hankinnan toimittajaksi.

 

 Perussiivouksesta pyydetään ilmoittamaan erillinen tuntihinta.
 

 EVA-arviointi esitetään päätettäessä palvelutuottaja valinnasta, jolloin myös päätetään kunnan siivouspalvelun ulkoistuksesta.

 

Päätös Päätösesitys hyväksyttiin. 

 

Tiedoksi Rakennustarkastaja

 

Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.