RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanhallitus
Pöytäkirja 10.04.2025/Pykälä 110
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |
Pump track -rata Pyhälle. Oikaisuvaatimuksen käsittely kunnanjohtajan viranhaltijapäätöksestä.
Kunnanhallitus 10.04.2025 § 110
292/13.00/2023
Päätösesitys Kunnanhallitus päättää hylätä oikaisuvaatimuksen perusteettomana pykälässä esitetyin perustein.
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin.
Käsittely
Perustelut
Timo Tossavainen on jättänyt oikaisuvaatimuksen 31.3.2025 kunnanjohtajan 10.3.2025 § 6/2025 Pumptrack –radan hankintapäätös viranhaltijapäätöksestä. Oikaisuvaatimus: Vaadin, että hankintapäätös kumotaan ja koko radan rakentamisedellytykset tarkastellaan uudestaan.
Selvitys muutoksenhakuoikeudesta:
Oikaisuvaatimus on jätetty hankintapäätöksestä, jonka hankintaoikaisuohjeessa lukee seuraavaa:
Hankintayksikön päätökseen tai muuhun hankintamenettelyssä tehtyyn
ratkaisuun tyytymätön voi vaatia hankintayksiköltä hankintaoikaisua.
Hankintaoikaisua voi vaatia hankintayksiköltä kirjallisesti tarjouskilpailuun
osallistunut tarjoaja tai osallistumishakemuksen tehnyt ehdokas tai muu taho, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa.
Julkisten hankintojen neuvontayksikön ohjeistuksen mukaisesti:
Hankintaoikaisulla mahdollistetaan hankintamenettelyssä tapahtuneen virheen korjaaminen mahdollisimman nopeasti. Edellytyksenä hankintaoikaisun vaatimiselle on, että hankintayksikön päätös tai ratkaisu perustuu lain soveltamisessa tapahtuneeseen virheeseen. Hankintaoikaisu on lain soveltamisessa tapahtuneen virheen ohella käytössä myös silloin, jos asiassa on tullut hankintapäätöksen tekemisen jälkeen sellaista uutta tietoa, joka voi vaikuttaa päätökseen, ratkaisuun tai hankintasopimuksen tekemisen edellytyksiin.
Hankintalakiin pohjautuen virhe voi olla tarjousten vertailussa tapahtunut pisteytysvirhe tai vertailuperusteen virheellinen soveltaminen, jota pyydetään oikaistavaksi. Hankintaoikaisulla voidaan puuttua myös hankintamenettelyn mahdollisiin esteellisyysvirheisiin. Virhe hankintamenettelyssä voi olla myös sellainen, että hankintamenettely on keskeytettävä, jos virhettä ei pystytä korjaamaan oikaisemalla. Tällainen tilanne voi syntyä silloin, jos jo tarjouspyyntö on ollut hankintalain vastainen.
Kunnan asukkailla tai kunnallisilla luottamushenkilöillä ei ole hankintalain soveltamisalaan kuuluvassa hankinta-asiassa oikeutta tehdä valitusta markkinaoikeudelle tai esittää hankintaoikaisupyyntöä hankintayksikölle, elleivät he ole asianosaisia. Sen sijaan hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävissä niin sanotuissa pienhankinnoissa myös kunnan jäsenellä on mahdollisuus hakea muutosta kuntalain mukaisesti.
Hankintaoikaisua sovelletaan hankintalain mukaan myös sellaisen hankintayksikön päätökseen tai muun hankintamenettelyssä tehdyn ratkaisun korjaamiseen, johon hankintalaki ei sovellu. Tällä tarkoitetaan käytännössä pienhankintoja. Pienhankinnoissa päätöksiin tulee liittää hankintaoikaisua koskeva muutoksenhakuohje.
Pienhankintoja koskevassa muutoksenhaussa tulee myös huomioida muusta lainsäädännöstä tulevat oikaisu- tai muutoksenhakukeinot. Näitä ovat esimerkiksi kuntalain mukainen kunnallinen oikaisuvaatimus ja jatkovalitusmahdollisuus hallinto-oikeuteen sekä hallintolain 7 a luvun mukainen oikaisuvaatimusmenettely.
Oikaisuvaatimuksessa esitetään muutoksenhakuoikeudeksi kunnan jäsenyys. Oikaisuvaatimuksessa ei esitetä laillisuusperusteita tai muutoksenhakuoikeutta, joilla hankintaoikaisu voitaisiin ottaa käsittelyyn, jolloin kyseessä ei ole hankintaoikaisu, vaan oikaisuvaatimusta käsitellään kuntalain 134 § mukaisesti, johon kuntalaisella on oikeus. Oikaisuvaatimus on jätetty määräajassa. Oikaisuvaatimuksessa ei esitetä laillisuusperusteita päätöksen kumoamiselle.
Väite: Kriittinen kassatilanne ja maksukyvyn heikentyminen
Hankintapäätös on valtuuston hyväksymän talousarvion (29.11.2024 § 102) investointiosan mukainen. Talousarvion 2025 rahoituslaskelman mukaisesti kunnan rahatilanne ei ole heikentymässä vuoden 2024 tilinpäätöksestä, joten päätös ei aja kuntaa maksukyvyttömäksi tai vaaranna kunnan maksuvalmiutta. Lisäksi on huomioitava, että kunnan kassan tilanne tilinpäätöksessä 2024 on parempi kuin talousarviossa 2025 arvioitiin.
Kunnanhallitus on käsitellyt hankinnan 29.8.2024 kokouksessaan, jossa on todettu, että hankkeen kustannusarvio on yhteensä 123 830€, josta EU:n osuus 86 681€ ja kunnan 37 149€.
Hanketta on käsitelty myös tätä aikaisemmin kunnanhallituksessa ja samoin talousarvion yhteydessä valtuustossa. Kunnanjohtajan hankintapäätös on kunnan hankintaohjeen mukainen. Hankintaan on saatu ulkopuolinen rahoitus 70 %, joka menetetään myös suunnittelun osalta jos hankinta kaatuu. Tällöin jo saatu edellisvuoden rahoitus tulee oletettavasti takaisin perittäväksi. Investointia varten on tehty rahoitushaku, suunnitelma, luvitus, kilpailutus ja päätöksenteko
Väite:
Tarkoitussidonnaisuuden periaate edellyttää, että virkavastuulla olevat
henkilöt eivät päästä kuntaa maksukyvyttömäksi.
Perustelut:
Hallituksen esitys HE 72/2002 vp toteaa tarkoitussidonnaisuuden periaatteesta seuraavaa:
Pykälästä ilmenevä tarkoitussidonnaisuuden periaate sisältää yleisen velvollisuuden käyttää toimivaltaa vain siihen tarkoitukseen, johon se on lain mukaan määritelty tai tarkoitettu käytettäväksi. Viranomainen ei saa ryhtyä edistämään muita tarkoitusperiä kuin niitä, jotka kuuluvat sen tehtäväpiiriin ja sisältyvät tapaukseen sovellettavan lain tavoitteisiin.
Kunnanjohtaja on tehnyt hankintapäätöksen valtuuston hyväksymän talousarvion investointiosan sekä hankintaohjeessa annetun toimivaltansa puitteissa, ja toimii toisaalta muutenkin kuntalain tavoitteiden edistämiseksi.
Hankinta on alun perin perustunut Leaderin äänestykseen, jossa nuoret ovat saaneet äänestää kuntaan rakennettavaa investointi kohdetta. Investoinnin keskeyttäminen tässä vaiheessa olisi merkittävää resurssien hukkaamista.
Esityslistan liitteenä on oikaisuvaatimus, viranhaltijapäätös ja alla esitettyihin aikaisempiin käsittelyihin liittyvät asiakirjat.
Valmistelija Talous- ja hallintopäällikkö Lauri Lehtinen 040 725 2991
Esittelijä Kunnanjohtaja Mikko Merikanto
Tiedoksi Oikaisuvaatimuksen jättäjä
Muutoksenhaku Päätöksestä voi hakea muutosta kuntalain 135 §:n mukaisesti kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta.
Kunnanhallitus 03.09.2024 § 295
Asia käsiteltiin 29.8.2024
Kunnanhallitus 29.08.2024 § 293
Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1) merkitä tiedoksi rahoituspäätöksen, toimenpideluvan sekä hankkeen käynnistymisen
2) merkitä tiedoksi ohjausryhmän kokoonpanon: nuorisovaltuuston puheenjohtaja, rakennuslautakunnan puheenjohtaja, teknisen ja elinvoimapalveluiden edustajat, Pyhätunturi Oy:n edustaja, Visit Pyhä-Luosto ry:n edustaja sekä rahoittajan edustaja.
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin.
Käsittely Asia käsiteltiin 29.8.2024 kokouksessa.
Perustelut
Pump track -radalle on myönnetty toimenpidelupa 29.5.2024. Rakennuslautakunta on merkinnyt tiedoksi radan toimenpideluvan 25.6.2024 ja hankesuunnitelman 13.8.2024.
Esityslistan liitteenä on toimenpidelupa ja hankesuunnitelma.
Valmistelija Elinvoimajohtaja Sari Niemi
Esittelijä vs. Kunnanjohtaja Lauri Lehtinen
Tiedoksi Elinvoimajohtaja
Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.
Kunnanhallitus 08.08.2024 § 263
Päätösesitys Kunnanhallitus
1) merkitsee tiedoksi rahoituspäätöksen, toimenpideluvan sekä hankkeen käynnistymisen
2) merkitsee tiedoksi ohjausryhmän kokoonpanon: nuorisovaltuuston puheenjohtaja, rakennuslautakunnan puheenjohtaja, teknisen ja elinvoimapalveluiden edustajat, Pyhätunturi Oy:n edustaja, Visit Pyhä-Luosto ry:n edustaja sekä rahoittajan edustaja.
Päätös Pykälä palautettiin valmisteluun.
Käsittely Markku Kankaanranta esitti, että pykälä palautetaan valmisteluun. Esitystä kannatettiin yksimielisesti.
Perustelut
Lapin liitto on myöntänyt Pelkosenniemen kunnalle rahoitusta Pump track -radalla lisää kesäajan aktiviteetteja -hankkeelle ajalle
1.6.2024-31.12.2025. Rahoituspäätös on saapunut 14.6.2024. Hankkeessa suunnitellaan ja rakennetaan pump track -rata Pyhätunturin matkailukeskukseen. Pump track -rata lisää Pyhätunturin alueen lumettoman ajan, pääasiassa kesän ja alkusyksyn erityisesti lapsiperheille ja nuorille suunnattuja aktiviteetteja. Hankkeen tarkoituksena on lisätä lumettoman ajan matkailun palvelutarjontaa ja mahdollistaa alueen yritysten ympärivuotinen toiminta, laajentuminen ja monipuolistuminen. Hanke kytkeytyy laajempaan Pyhä-Luoston ja Itä-Lapin pyörämatkailun kehittämiseen.
Hankkeen toteuttaja on Pelkosenniemen kunta. Hankkeen osarahoittaja on EU:n oikeudenmukaisen siirtymän rahasto / Lapin liitto
Kustannusarvio yhteensä 123 830€, josta EU:n osuus 86 681€ ja kunnan 37 149€.
Rahoituspäätöksen mukaisesti hankkeelle tulee perustaa ohjausryhmä, jonka jäsenten ja pysyvien asiantuntijoiden lukumäärän ja asiantuntemuksen on vastattava hankkeen kokoa ja luonnetta. Ohjausryhmään on kutsuttu nuorisovaltuuston ja rakennuslautakunnan puheenjohtajat, Pyhätunturi Oy:n edustaja ja Visit Pyhä-Luoston edustaja. Ohjausryhmä on kokoontunut 30.7.2024.
Hanke on käynnistynyt kesän aikana niin, että radan suunnittelutyö on kilpailutettu ja suunnittelutyön on määrä valmistua elokuun puolivälissä. Suunnittelusta on pidetty yleisötilaisuus 30.7. Radan rakentaminen jaetaan kahteen osaan niin, että maatyöt kilpailutetaan toteutettavaksi syksyllä 2024 ja rakennus-/päällystystyöt alkukesästä 2025. Radan on määrä valmistua kesällä 2025.
Pump track -radan toteuttaminen on vuoden 2024 talousarvion teknisten palveluiden investointiosassa. Koska radan rakentaminen jakautuu aikataulusyistä kahdelle vuodelle, tämän vuoden talousarvioon varattu määräraha tullee alittumaan.
Esityslistan liitteenä on hankesuunnitelma ja rahoituspäätös.
Valmistelija Elinvoimajohtaja Sari Niemi
Esittelijä Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen
Tiedoksi
Muutoksenhaku Päätöksestä ei saa tehdä oikaisuvaatimusta, koska päätös koskee kuntalain 136 §:n mukaista valmistelua ja täytäntöönpanoa.
Aikaisemmat käsittelyt:
Kunnanhallitus 07.12.2023 § 457
Lapin liitossa on avoinna 31.12. asti ns. JTF-rahaston haku (Toimintalinja 7 Oikeudenmukaisen siirtymän Suomi; Erityistavoite 7.1. Turpeesta luopumisen alueellisesti oikeudenmukainen siirtymä), jossa investointien rahoituksella tuetaan:
- Kuntien tai kuntayhtymien toteuttamia perusrakenteen investointihankkeita, jotka tukevat yritysten toimintaedellytyksiä
- Kyseeseen voivat tulla esimerkiksi kuntien matkailureitistöt, bioterminaalit, kiertotalousterminaalit ja -alueet tai yritystoiminnan kasvua ja kilpailukykyä parantavat teollisuusalueet
- Tukikelpoisia voivat olla rakentamisessa, korjaamisessa tai laajentamisessa tarvittavien aineiden ja tarvikkeiden hankkimisesta aiheutuvat kustannukset sekä urakkakustannukset
Kuluneen vuoden talousarviossa on ollut nuorten toiveen pohjalta pump track -radan rakentaminen Pyhälle. Investointiin on ollut tarkoitus hakea ulkoista rahoitusta, jonka hakeminen on nyt tullut mahdolliseksi. Kuluneena vuonna on tarkennettu radan mahdollisia sijoitteluvaihtoehtoja, joista parhaaksi on arvioitu Pyhän matkailukeskuksessa sijaitseva kunnan omistama maa-alue. Investointi on edelleen huomioituna vuoden 2024 talousarviossa. Pump track -radalla tarkoitetaan hyppyreitä, kumpareita ja kaarteita sisältävää ulkoliikuntarataa, joka soveltuu eri-ikäisten lasten ja nuorten liikuntapaikaksi erilaisilla pyörillä ja muilla välineillä ajettavaksi. Pump track -radat ovat kasvattaneet suosiotaan viime vuosina ympäri Suomen. Investoinnin arvioidaan tukevan matkailullista vetovoimaa sekä lukumääräisesti kasvavan nuorison sitoutumista alueeseen. Haettavalla rahoituksella on tarkoitus hankkia radan suunnittelu ja toteutus. Alustava kustannusarvio radalle on 100-150 000 euroa sisältäen suunnittelun. JTF-rahoituksen tuki olisi 75%.
Valmistelija Elinvoimajohtaja Sari Niemi, 040 4809187
Maanmittausinsinööri Emmi Mäkelä, 040 7044508
Esittelijä Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen
Päätösesitys Kunnanhallitus hyväksyy hankesuunnitelmaluonnoksen ja valtuuttaa elinvoimapalvelut valmistelemaan sen 31.12.2023 päättyvään hakuun.
Käsittely
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin.
Tiedoksi Elinvoimajohtaja
Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.
Edellinen asia | Seuraava asia | ![]() ![]() |