RSS-linkki
Kokousasiat:https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30
Kokoukset:
https://paatoksetd10.pelkosenniemi.fi:443/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30
Kunnanvaltuusto
Pöytäkirja 15.12.2022/Pykälä 103
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |
Talousarvio 2023 ja taloussuunnitelma 2024 - 2025
Kunnanhallitus 11.08.2022 § 259
Kuntalain (410/2015) mukaisesti "valtuuston on vuoden loppuun mennessä hyväksyttävä kunnalle seuraavaksi kalenterivuodeksi talousarvio ottaen huomioon kuntakonsernin talouden vastuut ja velvoitteet. Talousarvion hyväksymisen yhteydessä valtuuston on hyväksyttävä myös taloussuunnitelma kolmeksi tai useammaksi vuodeksi (suunnitelmakausi). Talousarviovuosi on taloussuunnitelman ensimmäinen vuosi.
Talousarvio ja -suunnitelma on laadittava siten, että ne toteuttavat kuntastrategiaa ja edellytykset kunnan tehtävien hoitamiseen turvataan. Talousarviossa ja -suunnitelmassa hyväksytään kunnan ja kuntakonsernin toiminnan ja talouden tavoitteet.
Taloussuunnitelman on oltava tasapainossa tai ylijäämäinen. Kunnan taseeseen kertynyt alijäämä tulee kattaa enintään neljän vuoden kuluessa tilinpäätöksen vahvistamista seuraavan vuoden alusta lukien. Kunnan tulee taloussuunnitelmassa päättää yksilöidyistä toimenpiteistä, joilla alijäämä mainittuna ajanjaksona katetaan.
Talousarvioon otetaan tehtävien ja toiminnan tavoitteiden edellyttämät määrärahat ja tuloarviot sekä siinä osoitetaan, miten rahoitustarve katetaan. Määräraha ja tuloarvio voidaan ottaa brutto- tai nettomääräisenä. Talousarviossa ja -suunnitelmassa on käyttötalous- ja tuloslaskelmaosa sekä investointi- ja rahoitusosa.
Kunnan toiminnassa ja taloudenhoidossa on noudatettava talousarviota."
Pelkosenniemen kunnan toiminnan ja talouden suunnittelukausi on kolme vuotta, joista talousarviovuosi on ensimmäinen. Talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman 2024 - 2025 laadinnassa tulee kiinnittää erityishuomio seuraaviin asioihin:
- Organisaatiorakenneuudistus 1.8.2022
Kunnan henkilöstöorganisaatio on uudistettu 1.8.2022 voimaan astuneella hallintosäännöllä. Sen mukaisesti kunnassa on 1.1.2023 alkaen kaksi toimialaa elinvoima- ja hyvinvointipalvelut sosiaalipalveluiden siirtyessä hyvinvointialueelle.
- Sote-uudistus 1.1.2023
Käynnissä on valtakunnallinen sote-uudistus, jossa sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut siirtyvät hyvinvointialueen järjestettäväksi 1.1.2023 alkaen. Sote-uudistus vaikuttaa merkittävästi kuntien toimintaan ja talouteen. Se vaikuttaa muun muassa kuntien tehtäviin ja niitä koskevaan rahoitukseen, verotusoikeuteen ja valtionosuusjärjestelmään, omaisuuteen, velkoihin ja sopimuksiin sekä henkilöstöön. Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen henkilöstö siirtyy kokonaisuudessaan hyvinvointialueiden palvelukseen.
Uudistuksen seurauksena kuntien toiminnan kustannukset vähenevät ja käyttötalousmenoista siirtyy pois noin puolet. Vastaavasti pienenevät tulot. Pitkällä aikavälillä oleellisin kuntavaikutus on, että väestön ikääntymiseen ja sairastavuuteen liittyvät kustannukset ja niistä seuraavat kuntatalouteen kohdistuvat riskit siirtyvät pois yksittäisten kuntien vastuulta. Tämän hetkisen tiedon mukaan hyvinvointialueelle siirtyminen ei kuitenkaan ole kunnan kannalta kustannusneutraali.
Vuoden 2023 talousarvion suunnittelussa on hyvinvointialueen käynnistymisestä johtuen useita poikkeuksellisia meno- ja tuloeriä sekä aikatauluun vaikuttavia tekijöitä, kuten
- siirtyvä henkilöstö ja heidän palkkakustannuksensa (yt-neuvottelut)
- hyvinvointialueelle vuokrattavat tilat ja niiden tilavuokrat
- Pelkosenniemen-Savukosken purkautuminen sekä sen varallisuuden ja velkojen jakautuminen jäsenkuntien kesken
Hyvinvointialueen valmistelun edetessä kunnan talousarviossa huomioon otettavat tiedot tarkentuvat. Myös valtionhallinnosta saatavat tiedot päivittyvät vähitellen.
- Kunnan asumishankkeet
Valtuuston on vahvistanut (4.11.2021) kunnan vuokra-asumisen kehittämissuunnitelmaan, johon sisältyviä toimenpidesuunnitelmia, kuten Pyhän vakituisen asumisalueen hankesuunnittelu ja Pelkosenniemen Vuokratalot Oy:n asuntokannan uudistaminen ml. rivitalojen purku tulee kyetä varautumaan seuraavan vuoden talousarviossa.
Lisäksi on otettava huomioon valtuuston periaatepäätös (17.6.2022) Pelkosenniemen vanhustenkotiyhdistyksen ja Pelkosenniemen Vuokratalot Oy:n yhdistymisestä sekä kuntastrategiaan 2022 - 2030 ja hyvinvointikertomukseen vahvistettavat painopisteet ja tavoitteet.
Tarkemmin talousarvion suunnittelussa huomioon otettavat tekijät on määritelty Toiminnan ja talouden suunnittelun perusteet 2023 -ohjeessa, joka on esityslistan liitteenä. Liitteenä ovat myös talousarvion aikataulusuunnitelma, joka tarkentuu suunnittelun edetessä, sekä konserniyhtiöille lähetettävä tietopyyntö talousarviotietojen toimittamisesta.
Valtuustolle on pidetty 16.6.2022 strategia- ja talousseminaari, jossa on esitelty kunnan toiminnan ja talouden tilanne keskeisten mittareiden valossa sekä kunnan talouden painelaskelma, joka on julkaistu huhtikuussa 2022. Kuntaliitosta saadun tiedon mukaan painelaskelmia ei ole ollut tarpeen päivittää kesän aikana, ja tiedot päivittyvät seuraavan kerran elokuun lopussa mm. verotuloennusteiden tarkennuttua. Kuntatalousohjelman painelaskelma löytyy Valtiovarainminiseriön kotisivulta: Kuntatalousohjelma - Valtiovarainministeriö (vm.fi)., jossa esitetään tiedot myös kuntakohtaisesti.
Valtuustolle esitetty painelaskelma tiivistyy tuloslaskelman keskeisiin eriin seuraavasti:
TULOSLASKELMA | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||
| 1000 € |
| 1000 € |
| 1000 € |
| 1000 € |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toimintakate | -3 414 | -67 % | -3 503 | 3 % | -3 607 | 3 % | -3 752 | 4 % |
Verotulot | 3 909 | -29 % | 3 767 | -4 % | 3 798 | 1 % | 3 844 | 1 % |
Kunnallisvero | 1 526 | -49 % | 1 422 | -7 % | 1 444 | 2 % | 1 489 | 3 % |
Yhteisövero | 312 | -29 % | 293 | -6 % | 301 | 3 % | 303 | 1 % |
Kiinteistövero | 2 071 | 0 % | 2 052 | -1 % | 2 052 | 0 % | 2 052 | 0 % |
Valtionosuudet | 112 | -98 % | 125 | 11 % | 121 | -3 % | 152 | 26 % |
Rahoitustuotot/-kulut, netto | -32 |
| -39 |
| -37 |
| -36 |
|
Vuosikate | 574 |
| 350 |
| 274 |
| 208 |
|
Poistot | -400 |
| -400 |
| -413 |
| -426 |
|
Satunnaiset erät, netto | 0 |
| 0 |
| 0 |
| 0 |
|
Tilikauden tulos | 174 |
| -49 |
| -139 |
| -218 |
|
Tuloslaskelma kokonaisuudessaan on esityslistan oheismateriaalina.
Valmistelija Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, 040 157 7045
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
1) hyväksyä Toiminnan ja talouden suunnittelun perusteet 2023 -ohjeen esityslistan liitteen mukaisena ja edellyttää, että sitä noudatetaan suunnittelussa
2) hyväksyä talousarvion laatimisen aikataulusuunnitelman, jota johtoryhmässä tarkennetaan tarvittaessa
3) edellyttää, että kunnan henkilöstö- ja koulutussuunnitteluun panostetaan riittävästi vakanssiluetteloon pohjautuen
4) edellyttää, että käyttötalous pyritään suunnittelemaan siten, että toimintakate ei ylitä -3 414 000 euroa
5) edellyttää, että seuraavat kuntakonserniin kuuluvat tytär- ja osakkuusyhtiöt toimittavat talousarviotietonsa tietopyynnössä esitetyllä tavalla ja aikataulussa: Pelkosenniemen Vuokratalot Oy, Kiinteistö Oy Huttu-Akka, Kiinteistö Oy Huttu-Ukko, Kiinteistö Oy Pelkosenniemen liikekeskus sekä Pyhä-Luosto Vesi Oy
Käsittely Kunnanjohtaja teki asian käsittelyn aikana muutetun päätösehdotuksen:
Kunnanhallitus päättää palauttaa asian valmisteluun.
Päätös Muutettu päätösehdotus hyväksyttiin ja asia palautettiin valmisteluun.
Tiedoksi Toimialajohtajat ja vastuualuepäälliköt
Talouspalvelut
Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.
Kunnanhallitus 25.08.2022 § 286
___
Esityslistan liitteenä ovat päivitetyt
- Toiminnan ja talouden perusteet 2023
- Talousarvion aikataulusuunnitelma
- Kirje kunnan yhtiöille
Lisäksi oheismateriaalina on tuloslaskelmaluonnos kuntalousohjeman painelaskelmaan pohjautuen.
Valmistelija Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, 040 157 7045
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1) hyväksyä Toiminnan ja talouden suunnittelun perusteet 2023 -ohjeen esityslistan liitteen mukaisena ja edellyttää, että sitä noudatetaan suunnittelussa
2) hyväksyä talousarvion laatimisen aikataulusuunnitelman, jota johtoryhmässä tarkennetaan tarvittaessa
3) edellyttää, että kunnan henkilöstö- ja koulutussuunnitteluun panostetaan riittävästi vakanssiluetteloon pohjautuen
4) edellyttää, että käyttötalous pyritään suunnittelemaan siten, että tilikauden tulos ei ole alijäämäinen
5) edellyttää, että seuraavat kuntakonserniin kuuluvat tytär- ja osakkuusyhtiöt toimittavat talousarviotietonsa tietopyynnössä esitetyllä tavalla ja aikataulussa: Pelkosenniemen Vuokratalot Oy, Kiinteistö Oy Huttu-Akka, Kiinteistö Oy Huttu-Ukko, Kiinteistö Oy Pelkosenniemen liikekeskus sekä Pyhä-Luosto Vesi Oy
Käsittely
Päätös Päätösesitys hyväksyttiin
Tiedoksi Toimialat,
kuntakonserniin kuuluvat tytär- ja osakkuusyhtiöt
Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.
Kunnanhallitus 07.10.2022 § 360
---
Kh 7.10.2022
Talousarvion valmistelu on jatkunut kunnanhallituksen vahvistamien alustavan talousarviokehyksen, aikataulusuunnitelman ja talousarvion laatimisohjeiden pohjalta. Toiminnan ja talouden suunnittelua ovat jonkin verran viivästyttäneet kunnan talouspalveluiden uudelleen järjestäminen, henkilöstövaihdokset erityisesti elinvoimapalveluiden toimialalla sekä uuden taloussuunnittelusovelluksen käyttö.
Kuntatalousohjelma vuodelle 2023 on päivitetty 21.9.2022, ja Kuntaliiton Taloustorstaissa 29.9.2022 on selostettu Kuntatalousohjelman keskeisiä muutoksia, jotka kohdistuvat sekä toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin, ajankohtaisiin talousnäkymiin että kuntien ja kuntayhtymien talousennusteisiin. Merkittäviä epävarmuustekijöitä tässä vaiheessa ovat käynnissä oleva Venäjän hyökkäys Ukrainaan, aktiivisessa valmistelussa oleva sote-uudistus (hyvinvointialueiden toiminnan käynnistyminen 1.1.2023) ja näköpiirissä oleva TE-uudistus 2024 (työllisyyspalveluiden siirtyminen kunnille 1.1.2024 alkaen). Erityisenä riskinä nähdään energiakriisi, joka voi heikentää talouskasvua, Venäjän sodan jatko, korona-pandemian kehitys sekä kustannuskehitys.
Valtiovarainministeriö on päivittänyt valtionosuusennusteensa ja muut arvionsa valtion toimenpiteiden vaikutuksesta kuntatalouteen sekä kuntatalousohjelmaan pohjautuvat kuntakohtaiset painelaskelmat, jossa Pelkosenniemen kunnan tuloslaskelma tiivistyy seuraavasti:
TULOSLASKELMA | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | ||||
| 1000 € |
| 1000 € |
| 1000 € |
| 1000 € |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toimintakate | -3 414 | -66 % | -3 562 | 4 % | -3 706 | 4 % | -3 876 | 5 % |
Verotulot | 3 862 | -29 % | 3 780 | -2 % | 3 848 | 2 % | 3 918 | 2 % |
Kunnallisvero | 1 447 | -50 % | 1 417 | -2 % | 1 474 | 4 % | 1 537 | 4 % |
Yhteisövero | 352 | -22 % | 321 | -9 % | 332 | 3 % | 342 | 3 % |
Kiinteistövero | 2 063 | 0 % | 2 042 | -1 % | 2 042 | 0 % | 2 039 | 0 % |
Valtionosuudet | 1 233 | -76 % | 1 363 | 11 % | 1 388 | 2 % | 1 424 | 3 % |
Rahoitustuotot/-kulut, netto | -32 |
| -39 |
| -35 |
| -29 |
|
Vuosikate | 1 648 |
| 1 542 |
| 1 495 |
| 1 436 |
|
Poistot | -400 |
| -400 |
| -413 |
| -426 |
|
Satunnaiset erät, netto | 0 |
| 0 |
| 0 |
| 0 |
|
Tilikauden tulos | 1 249 |
| 1 142 |
| 1 082 |
| 1 010 |
|
Kunnan tilatyöryhmän tehtävänä on ollut päivittää kunnan kiinteistösuunnitelma, joka on kesken. Erityinen huomio kiinnitetty kunnanviraston toimitilojen mahdolliseen siirtämiseen Pelkosenniemen liikekiinteistöön, jonka kuntoarvio ja alustava tilasuunnitelma on tehty.
Asumisen kehittämisryhmän työskentely on käynnistynyt, ja vuokra-asuntoyhtiöissä on edistetty muutoksia, jotka sisältyvät kunnan vuokra-asumisen kehittämissuunnitelmaan. Konserniyhtiöiltä on saatu pyydettyjä talousarviotietoja, joissa on keskeneräisyyksiä erityisesti investointeihin liittyen. Kanervikkokadun asuinalueen rakentumista vuonna 2023 on pyritty aktiivisesti edistämään.
Käynnissä on useita merkittäviä toimia, joilla saattaa olla merkittävä vaikutus kunnan lähivuosien talouteen ja joiden valmistelu ovat kesken, kuten
- hyvinvointialueelle osoitettavien tilojen ja niiden vuokrien määrittely
- Pelkosenniemen-Savukosken kuntayhtymän purkautumisen valmistelu
- Pelkosenniemen-Savukosken kiinteistöjen jako ja hallinnointi kuntayhtymän purkautumisen jälkeen
Hyvinvointialueelle siirtyvän henkilöstön osalta yhteistoimintaneuvottelut ovat käynnissä. Kunnan henkilöstö- ja koulutussuunnittelu vakanssiluetteloihin pohjautuen on kesken. Henkilökunnalta on pyydetty ehdotuksia huomioon otettavaksi talousarvioesitykseen.
Kunnan hyvinvointi-, terveys- ja turvallisuusryhmä (HYTETU) on kokoontunut 20.9.2022 ja esittää seuraavia hyvinvoinnin painopisteiden vuodelle 2023:
- Kunnan ja hyvinvointialueen yhteistyön kehittäminen ja rajapinnat
- Lasten ja nuorten palveluiden kehittäminen
- Yhteistyön tiivistäminen seutukunnallisesti ja kunnan kolmannen sektorin kanssa
- TE-palvelut 2024 kuntiin (valmentautuminen ja valmistelu)
HYTETU-ryhmän kokouksesta on laadittu muistio, johon on kirjattu myös toimenpide- ja mittariehdotukset.
Talousarvion laatimisaikataulu on tarkentunut kunnanhallituksen ja valtuuston kokousajankohdissa tapahtuneiden muutosten vuoksi.
Esityslistan oheismateriaalina on kuntatalousohjelmaan pohjautuvan painelaskelman tuloslaskelmaosa kokonaisuudessaan. Lisätietoa: Kuntatalousohjelma - Valtiovarainministeriö (vm.fi).,
Valmistelija Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, 040 157 7045
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösesitys Kunnanhallitus päättää
1) merkitä tiedoksi talousarvion valmistelutilanteen
2) vahvistaa, että talousarvion suunnittelua jatketaan edellä esitetyllä tavalla ottaen huomioon
a. kuntastrategiassa 2022 - 2030 vahvistetut (kvalt 18.8.2022 § 54) päämäärät, tavoitteet ja mittarit
b. kunnan vuokra-asumisen kehittämissuunnitelma
c. kiinteistöverotulot, jossa tulee huomioida Pyhän pitkäaikainen kehitystrendi ja nykyinen investointitoiminta
d. kunnan tulo- ja kiinteistöveroprosentteja koskevat esitykset, jotka kunnanhallitus tekee valtuustolle
3) vahvistaa hyvinvointipainopisteet HYTETU-ryhmän esityksen mukaisesti:
- Kunnan ja hyvinvointialueen yhteistyön kehittäminen ja rajapinnat
- Lasten ja nuorten palveluiden kehittäminen
- Yhteistyön tiivistäminen seutukunnallisesti ja kunnan kolmannen sektorin kanssa
- TE-palvelut 2024 kuntiin (valmentautuminen ja valmistelu)
Käsittely
Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä kunnanjohtajan esityksen.
Tiedoksi Toimialat
Kuntakonserniin kuuluvat tytär- ja osakkuusyhtiöt
Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.
Kunnanhallitus 24.11.2022 § 434
---
Kh 24.11.2022
Talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman 2024 - 2025 valmistelu on edennyt kunnanhallituksen antamien ohjeiden mukaisesti. Uuden taloussuunnitteluohjelmiston ja laskentatunnisterakenteen käyttöönotto ovat kuitenkin tuoneet haasteita tavoiteaikataulun noudattamiselle.
Esityslistan oheismateriaalina on keskeneräinen talousarvioesitys, joka tiivistyy seuraavasti:
Toimintatuotot vuonna 2023 laskevat edellisvuodesta 362 000 euroa (10 %) 3,123. Toimintakulut laskevat 6,879 milj. euroa (50 %) 6,794 milj. Pääasiallisin syy muutoksiin johtuu hyvinvointialueen toiminnan käynnistymisestä, jolloin kuntien tuloja ja menoja siirtyy hyvinvointialueelle. Kuntien vuokratulot kasvavat vuokrattaessa toimitiloja hyvinvointialueelle.¨
Toimintakate pienenee 6,517 milj. eurolla (64 %) 3,670 milj. euroon.
Verotulojen ennakoidaan laskevan 1,664 milj. eurolla (30 %) 3,843 milj.
Käyttötalouden valtionosuuksien ennakoidaan laskevan 3,844 milj. eurolla (76 %) 1,233 milj. euroon.
Vaikka kunnan rahoituskulut nousevat 127 000 eurolla ja poistot nousevat 73000 eurolla, paranee vuosikate 737 000 eurolla (191 %) ollen 1,123 milj.euroa.
Tilikauden tuloksen vuonna 2023 ennakoidaan olevan 702 000 euroa positiivinen.
Kertyneen ylijäämän ennustetaan nousevaan 4,620 milj. euroon.
Investointimenot ovat 2,290 milj. euroa (netto 1,810 milj. euroa). Merkittävimmät investointikohteet ovat uuden kunnantalon muutostyöt 450 000 euroa, Kanervikkokadun rakentaminen 450 000 euroa ja maastopyöräreittejä tunturiin 300 000 euroa (netto 35 000 euroa).
Valmistelija Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, 040 157 7045
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää merkitä talousarvion valmistelutilanteen tiedoksi ja palauttaa sen valmisteluun.
Käsittely Jani Jaakkolla esitti talousarvioon seuraavia lisäyksiä:
1. Hankesuunnitelma asuntojen rakentamiseksi sekä Saunavaaran ja Kairalan kyliin tavoitteena rakentaminen 2024
2. Kylien kehittämisrahasto, esim. 50000 €
3. Valaistulatu/ kuntorata Kairalaan, suunnittelumääräraha vuodelle 23.
4. Kairalan siltaan kelkkaväylä sivulle, edunvalvontahanke.
Keskusteltiin asiasta
Päätös Kunnanhallitus päätti yksimielisesi hyväksyä kunnanjohtajan ehdotuksen.
Tiedoksi Toimialat
Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.
Kunnanhallitus 08.12.2022 § 465
---
Kh 8.12.2022
Talousarvion valmistelu on jatkunut kunnanhallituksessa käydyn keskustelun pohjalta. Pelkosenniemen-Savukosken kuntayhtymän talousarvioesitys on hyväksytty yhtymähallituksessa 29.11.2022 ja otettu huomioon kunnan taloussuunnittelussa. Talousarvioon on tehty tarkennuksia sekä käyttötalous- että investointiosaan, jonka jälkeen myös rahoituslaskelma on sisällytetty esitykseen.
Esityslistan oheismateriaalina on kunnanjohtajan talousarvioesitys, joka tiivistyy seuraavasti:
Toimintatuotot vuonna 2023 laskevat edellisvuodesta 268 000 euroa (8 %) 3,123. Toimintakulut laskevat 6,783 milj. euroa (50 %) 6,889 milj. euroon. Pääasiallisin syy muutoksiin johtuu hyvinvointialueen toiminnan käynnistymisestä, jolloin kuntien tuloja ja menoja siirtyy hyvinvointialueelle. Kuntien vuokratulot kasvavat vuokrattaessa toimitiloja hyvinvointialueelle.¨
Toimintakate pienenee 6,515 milj. eurolla (64 %) 3,672 milj. euroon.
Verotulojen ennakoidaan laskevan 1,808 milj. eurolla (33 %) 3,699 milj.
Käyttötalouden valtionosuuksien ennakoidaan laskevan 3,843 milj. eurolla (76 %) 1,122 milj. euroon.
Vaikka kunnan rahoituskulut nousevat 127 000 eurolla ja poistot nousevat 73 000 eurolla, paranee vuosikate 737 000 eurolla (191 %) ollen 1,123 milj.euroa.
Tilikauden tuloksen vuonna 2023 ennakoidaan olevan 702 000 euroa positiivinen.
Kertyneen ylijäämän ennustetaan nousevaan 4,620 milj. euroon.
Investointimenot ovat 2,400 milj. euroa (netto 1,880 milj. euroa). Merkittävimmät investointikohteet ovat uuden kunnantalon muutostyöt 450 000 euroa, Kanervikkokadun rakentaminen 450 000 euroa ja maastopyöräreittejä tunturiin 300 000 euroa (netto 35 000 euroa).
Valtuustolle on järjestetty talousarvioseminaari 4.11.2022. Talousarvioluonnosta esitellään kunnanhallitukselle ja valtuustolle myös 7.12.2022 klo 17.
Esityslistan liitteenä on kunnanjohtajan esitys kunnan vuoden 2023 talousarvioksi ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2024-2035.
Valmistelija Kunnanjohtaja Päivi Vauhkonen, 040 157 7045
Esittelijä Kunnanjohtaja
Päätösehdotus Kunnanhallitus päättää
1) hyväksyä esityslistan liitteenä olevan esityksen talousarvioksi 2023 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2024-2025 sekä esittää sen edelleen valtuustolle hyväksyttäväksi
2) valtuuttaa viranhaltijat tekemään tarvittavat tekniset tarkennukset talousarvioesitykseen
Käsittely Pekka Arvola esitti, että toiminnallisiin tavoitteisiin lisätään, että paloaseman kiinteistöstä tehdään kuntoarvio ja remonttisuunnitelma. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Kati Nenonen esitti, että Pelkosenniemen kunta luopuu päivähoitomaksuista. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Pekka Arvola esitti, että talousarvioon lisätään:
Tehdään tarveselvitys ja tarvittaessa hankesuunnitelma asuntojen rakentamiseksi sekä Saunavaaran ja Kairalan kyliin. Tavoitteena rakentaminen 2024. Mikael Helistenkangas kannatti esitystä.
Esityksestä äänestetiin. JAA kunnanjohtajan esitys, EI Pekka Arvolan lisäys talousarvioon.
Äänet jakautuivat JAA neljä (4) Kallio Tarja, Kankaanranta Markku, Karnaattu Heidi, Nenonen Kati. EI kaksi (2) Pekka Arvola, Helistenkangas Mikael.
Esitys raukesi äänestyksen jälkeen.
Pekka Arvola esitti, että kylien kehittämisrahastoon varataan 50000€. Heidi Karnaattu kannatti
Kati Nenonen esitti, että kylien kehittämisrahastoon varataan 30 000€.
Esitystä kannatettiin yksimielisesti. Kati Nenosen esitys lisätään talousarvioon.
Pekka Arvola esitti, että talousarvion toiminnallisiin tavoitteisiin lisätään valaistunladun/ kuntoradan suunnittelu Kairalaan vuodelle 23. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Kunnanjohtaja esitti talousarvioon lisäyksen. Uuden kunnantalon määrärahaan lisätään 100 000€, niin että investointi määräraha nostetaan 550 000€. Esitystä kannatettiin yksimielisesti.
Markku Kankaanranta esitti, että Aittakurun katsomo investoinnista tehdään ennakkovaikutusten arviointi (EVA) ennen kuin investointiin ryhdytään. EVA:ssa otetaan huomioon mahdolliset maankäyttökorvaukset. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se kirjataan talousarvioon.
Markku Kankaanranta esitti, että ennen Pyhäjärven koulun kattoinvestoinnin käynnistämistä tehdään koulurakennuksista ja koko Vainion tilasta ennakkovaikutusten arviointi, jossa huomioidaan myös valtuuston aiemmin tekemät linjaukset. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se kirjataan talousarvioon.
Markku Kankaanranta esitti, että Kanervikkokadun investoinnin osalta perustelutekstiin lisätään, että summa sisältää valaistunladun siirtämisen ja että siirtäminen tulee kattaa maankäyttökorvauksilla. Investointituloiksi merkitään 100 000€. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Markku Kankaanranta esitti, että sivulla 16 olevat kappaleet koskien talouden tasapainottamissuunnitelmaa poistetaan. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja kappaleet poistetaan talousarviosta.
Markku Kankaanranta esitti, että yhdyskuntapalveluiden palvelusuunnitelmaan lisätään asemakaavojen käsittelyaika. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Pöytäkirjaan merkittiin, että talousarvio on käsitelty 24.11.2022 YT-ryhmässä.
Päätös Kunnanhallitus päätti
1) hyväksyä esityslistan liitteenä olevan esityksen, yllä olevilla lisäyksillä, talousarvioksi 2023 ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2024-2025 sekä esittää sen edelleen valtuustolle hyväksyttäväksi
2) valtuuttaa viranhaltijat tekemään tarvittavat tekniset tarkennukset talousarvioesitykseen
3) allekirjoittaa pykälän kokouksessa.
Tiedoksi Valtuuston esityslistalle
Muutoksenhaku Päätökseen, joka koskee vain asian valmistelua tai täytäntöönpanoa, ei saa kuntalain 136 §:n mukaan hakea muutosta.
Kunnanvaltuusto 15.12.2022 § 103
69/02.02.00/2022
---
Kvalt 15.12.2022
Esityslistan liitteenä on kunnanhallituksen talousarvioesitys, joka tiivistyy seuraavasti:
Toimintatuotot vuonna 2023 laskevat edellisvuodesta 66 700 euroa (4 %) 1,571 euroon.Toimintakulut laskevat 6,383 milj. euroa (55 %) 5,309 milj. euroon. Pääasiallisin syy muutoksiin johtuu hyvinvointialueen toiminnan käynnistymisestä, jolloin kuntien tuloja ja menoja siirtyy hyvinvointialueelle. Lisäksi kuntien vuokratulot kasvavat vuokrattaessa toimitilat hyvinvointialueelle.
Toimintakate pienenee 6,449 milj. eurolla (63 %) 3,737 milj. euroon.
Verotulojen ennakoidaan laskevan 1,808 milj. eurolla (33 %) 3,699 milj.
Käyttötalouden valtionosuuksien ennakoidaan laskevan 3,843 milj. eurolla (76 %) 1,122 milj. euroon.
Vaikka kunnan rahoituskulut nousevat 127 000 eurolla ja poistot nousevat 73 000 eurolla, paranee vuosikate 670 000 eurolla (174 %) ollen 1,056 milj.euroa.
Tilikauden tuloksen vuonna 2023 ennakoidaan olevan 636 000 euroa positiivinen.
Kertyneen ylijäämän ennustetaan nousevaan 4,436 milj. euroon.
Investointimenot ovat 2,500 milj. euroa (netto 1,880 milj. euroa). Merkittävimmät investointikohteet ovat uuden kunnantalon muutostyöt 550 000 euroa, Kanervikkokadun rakentaminen 450 000 euroa (netto 350 000 euroa) ja maastopyöräreittejä tunturiin 300 000 euroa (netto 35 000 euroa).
Päätösehdotus Kunnanhallitus esittää valtuustolle hyväksyttäväksi talousarvion 2023 ja taloussuunnitelman 2024 - 2025 esityslistan liitteen mukaisena.
Käsittely Kunnanvaltuusto piti kokoustauon pykälän käsittelyn aikana 18:58-19:10.
Pekka Nyman esitti, että hallintopalveluiden rekrytointi vaikuttavuustavoitteen mittariksi lisätään henkilöstönvaihtuvuus
Markku Kankaanranta kannatti esitystä. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Pekka Nyman esitti, että rakennuslautakunnalle tehdään oma budjetti ja se esitetään erillisenä kohtana talousarvio kirjassa.
Esitys raukesi kannattamattomana.
Pekka Nyman esitti, että s. 47 yhdyskuntapalveluiden toiminta-ajatukseen korjataan rakennusvalvonta ohjaa kaavojen ja rakennusjärjestyksen mukaista terveellistä ja turvallista rakentamista.
Mikael Helistenkangas kannatti esitystä. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Pekka Nyman esitti, että s. 49 "sähköisen rakennuslupakäytännön kehittäminen, seurataan myös lainsäädäntöuudistuksia" kohta, siirretään taulukossa ylöspäin "rakennusvalvonnan palveluiden saatavuus kohtaan" ja mittariksi kirjataan sähköiset palvelut ovat käytössä.
Pekka Arvola kannatti esitystä. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Jouko Viitamäki esitti, että Aittakurun investointimenoja käytettäisiin myös Maahisteatterin korjaamiseen.
Anna-Kaisa Luoma-aho kannatti. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Anna-Kaisa Luoma-aho esitti nuorisovaltuuston toiveen, että investointiosaan lisätään 12000€ skeittiramppien korjaamiseen tai uudelleen rakentamiseen. Kati Nenonen kannatti esitystä. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
---
Jani Jaakkola esitti seuraavia muutoksia investointiosaan:
Christian Sirviö kannatti esityksiä.
Pump track rata Pyhätunturille 150 000€ ja netto 50 000€
- Investointia pienennetään 75 000€, jolloin netto 25 000€
Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty pohjaesityksestä poikkeava kannatettu muutosesitys, on syytä äänestää. Puheenjohtaja esitti äänestystavaksi nimenhuutoesitys siten, että kunnanhallituksen esitys on JAA ja Jani Jaakkolan esitys on EI.
Suoritettiin nimenhuutoäänestys.
Puheenjohtaja totesi äänestyksen tuloksen:
Annettu yhteensä 12 ääntä
JAA 10. Arvola Pekka, Helistenkangas Mikael, Honkanen Heikki, Kankaanranta Markku, Lakela Miska, Luoma-aho Anna-Kaisa, Luoma-aho Tero, Nenonen Kati, Nyman Pekka, Viitamäki Jouko.
EI 2. Jaakkola Jani, Sirviö Christian.
Puheenjohtaja totesi, että kunnanvaltuuston päätökseksi tulee kunnanhallituksen esitys
Pyhäjärven koulun katon uusiminen 120 000€ ja netto 80 000€
- Investointi poistetaan talousarvioista. Varataan 5000€ välittömien korjausten tekoon. Vuonna 2023 toteutetaan rakennusten kokonaisvaltainen kunnostussuunnitelma ja selvitys tontin ja rakennusten arvosta ja käyttötarkoituksesta. (Huom. vuokrasopimuksen purkaminen), jonka jälkeen voidaan tehdä talousarviovaraus vuodelle 2024.
Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty pohjaesityksestä poikkeava kannatettu muutosesitys, on syytä äänestää. Puheenjohtaja esitti äänestystavaksi nimenhuutoesitys siten, että kunnanhallituksen esitys on JAA ja Jani Jaakkolan esitys on EI.
Suoritettiin nimenhuutoäänestys.
Puheenjohtaja totesi äänestyksen tuloksen:
Annettu yhteensä 12 ääntä
JAA 7, Honkanen Heikki, Kankaanranta Markku, Luoma-aho Anna-Kaisa, Luoma-aho Tero, Nenonen Kati, Nyman Pekka, Viitamäki Jouko.
EI 5, Arvola Pekka, Helistenkangas Mikael, Jaakkola Jani, Lakela Miska, Sirviö Christian.
Puheenjohtaja totesi, että kunnanvaltuuston päätökseksi tulee kunnanhallituksen esitys.
Ulko- ja verkkomainonnan kehittäminen 35000€ ja netto 20 000€
- Pyhän alueen markkinoinnin lisäksi rahaa käytetään asukkaiden tiedon lisäämiseen. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
- Koirapuisto. Investointia on esitetty vuodelle 2024.
Pelkosenniemen kirkonkylän koirapuiston rakentamiseen varataan vuodelle 2023 20 000€ ja vuodelle 2024 20 000€ Pyhätunturille. Kuntaan on jätetty aiemmin aloite koirapuiston rakentamisesta ja sille on laskettu kustannukset teknisen toimiston toimesta. Koirapuisto tukisi metsästysharrastusta ja lisäisi metsästyskoirien hyvinvointia koirien kiinnipitoaikana. Kati Nenonen kannatti esitystä.
Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty pohjaesityksestä poikkeava kannatettu muutosesitys, on syytä äänestää. Puheenjohtaja esitti äänestystavaksi nimenhuutoesitys siten, että kunnanhallituksen esitys on JAA ja Jani Jaakkolan esitys on EI.
Suoritettiin nimenhuutoäänestys.
Puheenjohtaja totesi äänestyksen tuloksen:
Annettu yhteensä 12 ääntä
JAA 6, Arvola Pekka, Honkanen Heikki, Kankaanranta Markku, Luoma-aho Tero, Nyman Pekka, Viitamäki Jouko
EI 6, Helistenkangas Mikael, Jaakkola Jani, Lakela Miska, Luoma-aho Anna-Kaisa, Nenonen Kati, Sirviö Christian.
Äänestyksen ollessa tasan, puheenjohtajan ääni ratkaisee.
Puheenjohtaja totesi, että kunnanvaltuuston päätökseksi tulee Jani Jaakkolan esitys.
- Kunnan omistamien rakennusten ja rakenteiden kuntokartoitus ja kunnostussuunnitelma kirjataan talousarvion tavoitteisiin. Kohteena kaikki kunnan hallinnassa olevat rakennukset ja rakenteet, joiden kunto on epävarma ja kunnossapitoa ei ole suunniteltu. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
- Kelkkareittien turvallisuus- ja kuntoselvitys ja toimenpiteet selvitykseen käyttötalouteen kirjataan menoja 30 000€ ja tuloja 30 000€
Selvitetään vesistöjen ja muu reittiturvallisuus, mm. Kairalan joenylitys -kelkkasilta. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
- Kirkonkylän yleisilmeen parantamiseen kirjataan käyttötalouteen 100 000€. Mm. purkukuntoisten rakennusten purkaminen - hanke myös yksityisten kiinteistöjen osalta.
Puheenjohtaja totesi, että koska on tehty pohjaesityksestä poikkeava kannatettu muutosesitys, on syytä äänestää. Puheenjohtaja esitti äänestystavaksi nimenhuutoesitys siten, että kunnanhallituksen esitys on JAA ja Jani Jaakkolan esitys on EI.
Suoritettiin nimenhuutoäänestys.
Puheenjohtaja totesi äänestyksen tuloksen:
Annettu yhteensä 12 ääntä
JAA 1, Nyman Pekka
EI 11, Arvola Pekka, Helistenkangas Mikael, Honkanen Heikki, Jaakkola Jani, Kankaanranta Markku, Lakela Miska, Luoma-aho Anna-Kaisa, Luoma-aho Tero, Nenonen Kati, Sirviö Christian, Viitamäki Jouko
Puheenjohtaja totesi, että kunnanvaltuuston päätökseksi tulee Jani Jaakkolan esitys
-----
Markku Kankaanranta esitti, että Aittakuru investoinnin investointituloksi lisätään 40 000€, jolloin nettoinvestointi on 40 000€. Kati Nenonen kannatti esitystä. Esitystä kannatettiin yksimielisesti ja se lisätään talousarvioon.
Pekka Nyman esitti, että kanervikkokadun rakentaminen siirretään vuoteen 24 ja siitä tehdään ennakkovaikutusten arviointi. Esitys raukesi kannattamattomana.
Kunnanvaltuusto piti neuvottelutauon 20:36-20:48
Pekka Nyman jätti eriävän mielipiteen ja se liitetään pöytäkirjaan.
Päätös Kunnanvaltuusto hyväksyi talousarvion 2023 ja taloussuunnitelma vuodet 2024-2025 liitteen mukaisesti pykälässä olevilla hyväksytyillä lisäyksillä ja muutoksilla.
Tiedoksi Tilivelvolliset
Muutoksenhaku Päätöksestä voi hakea muutosta kuntalain 135 §:n mukaisesti kunnallisvalituksella hallinto-oikeudelta.
Edellinen asia | Seuraava asia | Muutoksenhakuohje Kokousasia PDF-muodossa |